Show simple item record

dc.contributor.authorLindqvist, Åsasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:51Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31524
dc.description.abstractSammanfattning: Flertalet språkforskare, utomlands liksom i Sverige, förespråkar en allsidig återkoppling till eleven och dennes insats, samt ett pågående arbete med återkopplingen för att stärka lärandeprocessen. I en tid då formativ bedömning är på stark frammarsch tycks återkoppling vara än mer aktuell, särskilt i förening med det sociokulturella läroperspektivet som åberopar en kommunikativ ansats i undervisningen. Detta, anser författaren, skapar ett behov av att verksamma lärare får utbildning i att ge framåtsyftande återkoppling på ett konkret, tydligt och effektivt sätt. Syftet med denna uppsats är att undersöka om och hur sådan utbildning ges till blivande gymnasielärare inom svenska och engelska, detta undersöks från två håll – genom intervjuer med verksamma lärare, och med lärarutbildare. Tre frågeställningar används för att besvara uppsatsens syfte (i) vad säger utbildningsplanerna för lärarutbildningarna om återkoppling? (ii) vad får lärarstudenter för utbildning i att ge återkoppling till elever under sina ämnesstudier? (iii) i vilken utsträckning anser de deltagande språklärarna att de har fått utbildning i att ge återkoppling? Undersökningen har funnit att (a) utbildningsplanerna yppar inga mål eller kriterier för kunskaper i vare sig återkoppling eller formativ bedömning; (b) lärarstudenterna får viss utbildning i att ge återkoppling enligt respondenterna inom ämnesutbildningen; (c) de deltagande språklärarna anser sig inte blivit utbildade i att ge återkoppling. Återkoppling är ett kraftfullt verktyg och det finns fortfarande frågor att besvara i hur den bäst kan formas för att vara positiv och långvarigt framåtsyftande. Författaren åberopar mer forskning för att stärka (eller möjligen ifrågasätta) återkopplingen syfte och roll, och för att förtydliga dess komplexitet. Författaren till denna uppsats anser att återkopplingen som kommunikativt verktyg är ovärderlig i en processorienterad undervisning men att läraren måste få utbildning i att ge återkoppling på ett sätt som syftar framåt för elevens vidare utveckling. iisv
dc.language.isosvsv
dc.subjectåterkopplingsv
dc.subjectlärarutbildningsv
dc.subjectbedömning för läransv
dc.titleÅterkoppling - En undersökning om återkopplingens roll i utbildningen för gymnasielärare i svenska och engelskasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record