Låt inte maten tysta mun: En studie om genus och makt under förskolans måltider
Abstract
Denna uppsats behandlar förskolans måltider sett ur ett genusperspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur
förskolors genus och jämställdhetsarbete tar sig uttryck under lunchen. Frågeställningarna har varit: På vilket sätt
tar förskolans genusarbete sig i uttryck under lunchen? Vilka typer av egenskaper och ideal görs synliga? Vad
kan de ha för inverkan på barns identitetsskapande och samhällets normer? Dessa frågor är viktiga att undersöka
för att på så sätt synliggöra och problematisera hur vi som lärare kan bemöta alla barn på ett sätt som inte är
beroende utav vilket kön barnet har. Det är också viktigt för att vara medveten om vilka normer och värderingar
som görs synliga och vad de i sin tur kan göra för barns identitetskapande.
Studien är av en kvalitativ typ och har genomförts genom att göra observationer på två olika förskolor i Västra
Götalandsregionen. I resultatet av studien framkom det att det i huvudsak finns två olika sätt att arbeta med
jämställdhet i förskolorna; ett kompensatoriskt sätt och ett könsneutralt sätt. Vidare visar resultatet att det främst
är ett sorts ideal som görs synligt under lunchen, vilket kan kopplas ihop med det hegemoniska
maskulinitetsidealet. Det har också framkommit att flickor och pojkar kategoriseras utefter deras kön och
förväntningarna på dem är olika beroende på vilket kön de har. Slutsatsen av resultatet är det är viktigt att lyfta
upp och synliggöra fler ideal än det som vanligtvis görs synliga i samhället.
Degree
Student essay