Friends eller inte? Om en skolas antimobbningsarbete i förskoleklass – årskurs tre
Abstract
Sammanfattning:
Syftet är att granska hur en grundskola i Göteborgsområdet arbetar i sina årskurser förskoleklass till och med
årskurs tre mot mobbning och kränkande behandling. Utifrån syftet har ett antal frågeställningar utvecklats som
handlar om vilken eller vilka metoder används, varför den eller de används samt hur de är förankrade vid skolan.
Syftet och frågeställningarna har besvarats genom litteraturstudier och egen empiri insamlad i intervjuer med
skolpersonal och under observationer av elever. Resultat visar att skolan använder sig av sin likabehandlingsplan
och även vissa inslag från Friends modell. Ingen av de intervjuade förmår utveckla något längre resonemang på
frågan varför just Friends modell och inte någon annan eller några andra modeller används. Friends modell är i
varierande grad förankrad hos skolpersonal och ett av modellens inslag, kamratstödjare, används i enlighet med
modellen bara i årskurs tre och med äldre eleverna. Eleverna är trygga vid skolan men känner sig inte insatta i
skolans antimobbningsarbete och rutiner kring detsamma. Jag har under arbetets gång insett problematikens
komplexitet och vikten av att påbörja antimobbningsarbete med yngre elever med för de anpassade arbetssätt.
Jag har förvärvat viktiga insikter som jag kommer att ha nytta av inför mitt kommande arbete som lärare.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Tursunovic, Sejla
Keywords
likabehandlingsplan
mobbning
kränkande behandlin
Language
sv