Search
Now showing items 1-10 of 81
REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram
(2022-02-24)
Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna
20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas
reklamens trovärdighet olika ...
Sharing is caring - En kvalitativ intervjustudie om hur unga mammor ser på mediefenomenet sharenting
(2020-01-31)
Syfte: Studien syftar att undersöka unga mammors syn på fenomenet sharenting. Vilka moraliska dilemman finns det och hur resonerar de kring dess bilddelning på sociala medier?
Teori: Studiens teoretiska ramverk innefattar ...
INFLUENCER MARKETING: Inspiration och rekommendation eller manipulation och överkonsumtion? - En kvantitativ studie om attityder till influencer marketing på Instagram.
(2022-02-24)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska, unga kvinnors attityder till reklam på Instagram med fokus på influencer marketing.
Teori: Persuasion Knowledge Model, Social Influence Theory
Metod: Surveyunders ...
EN STEREOTYPISK BILD I FÖRÄNDRING - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors föreställningar om Försvarsmakten
(2020-06-25)
Syfte: Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse för vilka föreställningar unga
kvinnor har om genus i Försvarsmakten och om Försvarsmaktens riktade
rekryteringskommunikation.
Teori: Hirdmans teori om ...
MED INTEGRITETEN SOM INSATS - En kvalitativ studie om riktad reklam på Instagram
(2021-07-01)
Syfte: Att undersöka hur äldre förhåller sig till riktad reklam på Instagram.
Teori: Uses and Gratifications, attitydmodellen och Communication Privacy
Management Theory, samt tidigare forskning om äldres medieanvändni ...
Klarar veganism biffen? - En studie om hur icke-köttätare tolkar altruistiska ochegoistiska budskapför veganism i medier
(2021-03-04)
Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse kring hur budskap tolkas beroende
på dess inramning genom att analysera hur icke-köttätare tolkar altruistiska och
egoistiska budskap om veganism i nyhetsmedierna och ...
It’s a man’s world - En kvalitativ semiotisk studie om identitetsskapande och maskulinitet på Instagram
(2020-02-13)
Syfte: Studiens syfte ämnar att skapa en djupare förståelse för hur maskulinitet konstrueras samt reproduceras.
Teori: Vår referensram utgår ifrån Connells Hegemoniska maskulinitet, Hirdmans Genusteori, Socialisation, ...
DET LILLA EXTRA - En kvalitativ undersökning av dejtingprogram i senmoderniteten
(2020-10-20)
Syfte: Att belysa mediebilden av kärlek i svenska dejtingprogram. Teori: Anthony Giddens senmodernitet. Eva Illouz, Byung-Chul Han, Emma Engdahl och Zygmunt Baumans teorier kring samtida kärlek och dejting - oförmågan att ...
SOLBRUNHET – ETT OHÄLSOSAMT IDEAL I EN HÄLSOSAM GENRE? - En kvalitativ studie om solning och solbrunhet i ett svenskt hälso- och träningsmagasin.
(2020-06-03)
Syfte: Studien vill djupare undersöka hur det svenska hälso- och träningsmagasinet Topphälsa förhåller sig till det faktum att exponering för solens strålar kan vara farligt och en problematisk aspekt av en livsstil. Vidare ...
SHARENTING: ”MITT FLÖDE BESTÅR JU MESTADELS AV MITT BARN” - En kvalitativ intervjustudie som undersöker bakomliggande anledningar till att mammor delar bilder på sina barn på Instagram och Facebook.
(2020-06-25)
Syfte: Syftet är att undersöka vilka bakomliggande anledningar som gör att mammor väljer att publicera bilder på sina barn på Instagram och Facebook.
Teori: Studien utgår från Uses and gratifications samt teorier kring ...