Browsing Kandidatuppsatser by Author "Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation"
Now showing items 1-20 of 597
-
20 år i den Europeiska unionen - En innehållsanalys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter.
Andrén, Max; Börjesson, Tony; Söderqvist, Robert (2015-08-13)Titel: 20 år i den Europeiska unionen – En analys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter Författare: Max Andrén, Tony Börjesson, Robert Söderqvist Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen ... -
30 YEARS OF JUST DO IT, ARE THEY CRAZY ENOUGH? En kvalitativ semiotisk och retorisk analys av Nikes Just Do It-kampanj Dream Crazy
Gerke, Nathalie; Moberg, Andreas; Tilemo, Ida (2019-07-01)Syfte: Vår studie ämnar att analysera hur Nike skapar mening i sin kommunikation och hur den relaterar till den moderna samhällskontexten. Genom analysen förväntar vi därmed oss kunna urskilja vilka värderingar och budskap ... -
A snap or a gram? - En kvalitativ intervjustudie om gymnasietjejers uppfattning kring influencers på Instagram och Snapchat.
Hermelin, Louise; Shtab, Zhela (2019-02-07)Syfte: Syftet med studien är att undersöka gymnasietjejers uppfattningar kring influencers på sociala medieplattformarna Instagram och Snapchat. Studien ämnar även att undersöka om uppfattningarna skiljer sig åt på Instagram ... -
#AIRBNBWHILEBLACK - A case study on the narrative character of hashtag activism on Twitter in 2016
Lundberg, Nora (2019-09-19)Purpose: The aim of this study is to provide an understanding of the character of the communication conducted through the use of the hashtag #AirbnbWhileBlack on Twitter. Theory: Postcolonial theory will offer a contextual ... -
All reklam är jobbig! Eller?
Brännström, Cornelia; Larsson, Ellen; Karlsson, Julia (2022-08-01)We live in a society that is embossed by social media. It has gone from being a platform where you share photos and updates with your closest friends, to becoming a platform that influencers make a financial living on. ... -
ALL REKLAM ÄR RIKTAD REKLAM En kvalitativ studie om företags tankar om riktad reklam ur ett integritetsperspektiv
Törnqvist, ida (2018-02-13)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 49 Antal ... -
Alla är välkomna! – en kvalitativ studie om hur tonårstjejer i Angered uppfattar ungdomsmottagningens kommunikation
Stoor, Sofia (2013-03-26)Titel Alla är välkomna! – en kvalitativ studie om hur tonårstjejer i Angered uppfattar ungdomsmottagningens kommunikation Författare Sofia Stoor Handledare Jan Strid Uppdragsgivare Angereds Närsjukhus (ANS) och dess ... -
ALLA DELAR, DÅ DELAR JAG OCKSÅ
Lyngfelt, Julia; Wendeberg, Olof (2022-08-01)This study examines how young women experience social media usage today compared to five years ago, before the #metoo-movement, with increased focus on experience related to digital activism, solidarity and political ... -
”ALLA HAR BLIVIT SÅ J***A SMALA”. En kritisk diskursanalys av diskursen kring smalhetsen i svenska podcasts
Holmberg, Linn (2024-03-06)In 2023 a new wave of pro anorectic content promoting an unhealthy body ideal was observed in both Swedish and international media. Due to influencers being accused of posting content encouraging anorectic behavior, an ... -
“ALLT ÄR DEN LILLA RÅTTANS FEL, HÖRDE FRÅN EN SÄKER KÄLLA ATT HEN OCKSÅ SYSSLAR MED KRIMINELLA VERKSAMHETER” - En kvantitativ innehållsanalys om medborgarjournalistikens kvalitet på Flashback
Gustafsson, Emelie; Gerdtman, Josefine (2023-03-10)As interactive media have grown, citizen journalism has gained greater importance. Almost half of Sweden's population takes part in news delivery on social media, where the discussion forum Flashback is one of the ... -
Allt om förlossningen, amningen, kärleken och karriären En analys av mammarollen i personporträtt i tidskriften Mama
Grettve, Lisa; Nordén, Ida (2015-08-28)In this bachelor thesis in journalism studies we explore how the role of the mother is portrayed in the swedish magazine Mama. Mama is marketed towards women and is one of Sweden’s most widespread magazines in the segment ... -
Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framställer kvinnor och män
Askeroth-Grundén, Mikaela; Jerklind, Emma; Johansson, Lisa (2013-02-12)Titel: Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framställer kvinnor och män Författare: Mikaela Askeroth-Grundén, Emma Jerklind och Lisa Johansson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikatio ... -
ANALYZING THE MEDIA IMAGE OF ANGERED, A SWEDISH SUBURB Combined quantitative content analysis and critical discourse analysis.
Vetoniemi, Kaisa (2017-10-09)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårtermin 2017 Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 33 Antal ... -
Det Andra Afrika En kritisk diskursanalys av SVT:s Korrespondenternas representation av Afrika
Rosén, Emelie (2015-02-11)Discussions of structural racism has now moved to the forefront of the Swedish society, and many researchers have sought to understand what form it takes, how it is manifested, how it is exploited and challenged. At the ... -
Andra rangens val, andra rangens rapportering?
Westergrrn-Mörtberg, Erik (2011-02-22)Titel: Andra rangens val, andra rangens rapportering? En jämförelse av lokalrapportering från Svenska och Norska val. Författare: Erik Westergren-Mörtberg Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, ... -
Andra sidan är ni klara? En kvantitativ innehållsanalys av kvällstidningarnas framställning av fotbollssupportrar
Bomgren, Victor; Jansson, Karl; Jespersson, David (2017-01-31)Authors: Victor Bomgren, Karl Jansson & David Jespersson Title: Andra sidan är ni klara? Level: Bachelor of Journalism Location: University of Gothenburg Language: Swedish Number of pages: 46 A lot has been said about ... -
Den Andre(-s röst) Subjektets röst i den journalistiska berättelsen när nyhetshändelsen utgörs av en asylsökande.
Sandström, Frida (2015-08-28)Background: Previous studies in media and law make visible that the asylum seeker or the conceptual immigrant is being mediated as a stereotype. Whether or how the words of the conceptual immigrant are mediated to the media ... -
Annonser i ett nytt millennium – en studie om unga människors syn på annonser i olika mediekanaler
Angervik, Helen; Szajewska, Isabella (2010-08-04)Titel Annonser i ett nytt millennium Författare Helen Angervik och Isabella Szajewska Handledare Marie Grusell Utbildningssäte Göteborgs universitet, JMG - Institutionen för journalistik och masskommunikation Sektion ... -
Användare, användning och användbarhet – en användarbaserad kvalitativ studie av Samhällsvetenskapliga fakultetens webbplats
Möller, Elin; Nehme, Maria (2012-09-07)Titel: Användare, användning och användbarhet – en användarbaserad kvalitativ studie av Samhällsvetenskapliga fakultetens webbplats Författare: Elin Möller och Maria Nehme Uppdragsgivare: Samhällsvetenskapliga fakulteten, ... -
Användarvillkor på användarnas villkor? En kvalitativ studie som undersöker ungdomars inställning till personlig integritet på sociala medier
Andersson, Erla (2013-09-20)Titel: Användarvillkor på användarnas villkor? Författare: Erla Andersson Uppdragsgivare: Nowa Kommunikation Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap (15 hp) vid institutionen för journalistik, medier ...