Browsing Kandidatuppsatser by Author "Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication"
Now showing items 1-20 of 378
-
20 år i den Europeiska unionen - En innehållsanalys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter.
Andrén, Max; Börjesson, Tony; Söderqvist, Robert (2015-08-13)Titel: 20 år i den Europeiska unionen – En analys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter Författare: Max Andrén, Tony Börjesson, Robert Söderqvist Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen ... -
30 YEARS OF JUST DO IT, ARE THEY CRAZY ENOUGH? En kvalitativ semiotisk och retorisk analys av Nikes Just Do It-kampanj Dream Crazy
Gerke, Nathalie; Moberg, Andreas; Tilemo, Ida (2019-07-01)Syfte: Vår studie ämnar att analysera hur Nike skapar mening i sin kommunikation och hur den relaterar till den moderna samhällskontexten. Genom analysen förväntar vi därmed oss kunna urskilja vilka värderingar och budskap ... -
A snap or a gram? - En kvalitativ intervjustudie om gymnasietjejers uppfattning kring influencers på Instagram och Snapchat.
Hermelin, Louise; Shtab, Zhela (2019-02-07)Syfte: Syftet med studien är att undersöka gymnasietjejers uppfattningar kring influencers på sociala medieplattformarna Instagram och Snapchat. Studien ämnar även att undersöka om uppfattningarna skiljer sig åt på Instagram ... -
#AIRBNBWHILEBLACK - A case study on the narrative character of hashtag activism on Twitter in 2016
Lundberg, Nora (2019-09-19)Purpose: The aim of this study is to provide an understanding of the character of the communication conducted through the use of the hashtag #AirbnbWhileBlack on Twitter. Theory: Postcolonial theory will offer a contextual ... -
All reklam är jobbig! Eller?
Brännström, Cornelia; Larsson, Ellen; Karlsson, Julia (2022-08-01)We live in a society that is embossed by social media. It has gone from being a platform where you share photos and updates with your closest friends, to becoming a platform that influencers make a financial living on. ... -
ALL REKLAM ÄR RIKTAD REKLAM En kvalitativ studie om företags tankar om riktad reklam ur ett integritetsperspektiv
Törnqvist, ida (2018-02-13)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 49 Antal ... -
ALLA DELAR, DÅ DELAR JAG OCKSÅ
Lyngfelt, Julia; Wendeberg, Olof (2022-08-01)This study examines how young women experience social media usage today compared to five years ago, before the #metoo-movement, with increased focus on experience related to digital activism, solidarity and political ... -
”ALLA HAR BLIVIT SÅ J***A SMALA”. En kritisk diskursanalys av diskursen kring smalhetsen i svenska podcasts
Holmberg, Linn (2024-03-06)In 2023 a new wave of pro anorectic content promoting an unhealthy body ideal was observed in both Swedish and international media. Due to influencers being accused of posting content encouraging anorectic behavior, an ... -
“ALLT ÄR DEN LILLA RÅTTANS FEL, HÖRDE FRÅN EN SÄKER KÄLLA ATT HEN OCKSÅ SYSSLAR MED KRIMINELLA VERKSAMHETER” - En kvantitativ innehållsanalys om medborgarjournalistikens kvalitet på Flashback
Gustafsson, Emelie; Gerdtman, Josefine (2023-03-10)As interactive media have grown, citizen journalism has gained greater importance. Almost half of Sweden's population takes part in news delivery on social media, where the discussion forum Flashback is one of the ... -
Allt om förlossningen, amningen, kärleken och karriären En analys av mammarollen i personporträtt i tidskriften Mama
Grettve, Lisa; Nordén, Ida (2015-08-28)In this bachelor thesis in journalism studies we explore how the role of the mother is portrayed in the swedish magazine Mama. Mama is marketed towards women and is one of Sweden’s most widespread magazines in the segment ... -
ANALYZING THE MEDIA IMAGE OF ANGERED, A SWEDISH SUBURB Combined quantitative content analysis and critical discourse analysis.
Vetoniemi, Kaisa (2017-10-09)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårtermin 2017 Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 33 Antal ... -
Det Andra Afrika En kritisk diskursanalys av SVT:s Korrespondenternas representation av Afrika
Rosén, Emelie (2015-02-11)Discussions of structural racism has now moved to the forefront of the Swedish society, and many researchers have sought to understand what form it takes, how it is manifested, how it is exploited and challenged. At the ... -
Andra sidan är ni klara? En kvantitativ innehållsanalys av kvällstidningarnas framställning av fotbollssupportrar
Bomgren, Victor; Jansson, Karl; Jespersson, David (2017-01-31)Authors: Victor Bomgren, Karl Jansson & David Jespersson Title: Andra sidan är ni klara? Level: Bachelor of Journalism Location: University of Gothenburg Language: Swedish Number of pages: 46 A lot has been said about ... -
Den Andre(-s röst) Subjektets röst i den journalistiska berättelsen när nyhetshändelsen utgörs av en asylsökande.
Sandström, Frida (2015-08-28)Background: Previous studies in media and law make visible that the asylum seeker or the conceptual immigrant is being mediated as a stereotype. Whether or how the words of the conceptual immigrant are mediated to the media ... -
Användbarhet i olika språkområden En undersökning av hur brukarna i två länder upplever en och samma webbplats
Göransson, Carolina (2015-08-28)Titel: Användbarhet i olika språkområden – En undersökning av hur brukarna i två länder upplever en och samma webbplats. Författare: Carolina Göransson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen ... -
ARBETARKLASSENS FRAMSTÄLLNING En kvalitativ textanalys av framställningen av arbetarklassen
Irebäck, Therese (2016-09-06)The working class is a broad group. It’s the cashier smiling at us at the cash register, the bus driver driving us to work. They make our phones, computers, cars. But few of us see them, think about their hardships or see ... -
ATT HANDLA MED HÄNSYN - En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av ICAs reklamfilmer under covid-19 pandemin.
Haugsnes, Wilma; Persson, Linnéa (2021-07-01)Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida reklaminnehåll har ändrats under pandemin och i så fall hur pandemin presenteras i reklaminnehåll. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Taylor’s six segment message ... -
“Att kavla upp för solidaritet” - En kvalitativ studie om risk- och hälsokommunikation ur ett mottagarperspektiv
Axede, Linnea; Ringqvist, Clara (2022-02-10)Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett kommunikationsperspektiv undersöka motivation och ansvar i relation till vaccination. Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer. Material: Tre fokusgrupper om 3-4 deltagare. ... -
Att lägga örat mot gatan – en kvalitativ studie av journalistrollen inom public journalism
Kågström, Agnes; Olsson, Kajsa; Halvarsson, Louise (2017-01-31)This is a comparative case study that looks at public journalism as an ideal in a Swedish context, and how this ideal affects the journalist role. Public journalism is defined as an ideal where the agenda of the public ... -
”ATT MAN SITTER OCH FUNDERAR PÅ HUR VI SKA NÅ NYHETSUNDVIKARE DENNA DAG, DET HAR INTE HÄNT.” - En kvalitativ intervjustudie om nyhetsproducenters uppfattningar och förhållningssätt till nyhetsundvikare
Axelson, Olivia (2020-06-25)Syfte: Undersöka hur nyhetsproducenter inom public service uppfattar och förhåller sig till begreppet nyhetsundvikare, vid normalläge som såväl som vid samhällskris. Teori: Studien grundar sig på teorier om nyhetsproduktion, ...