Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 574-593 of 683
-
”TABU. SCHH!” En analys av diskursen kring menstruation i sportmedia under 2016
(2017-02-15)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 52 Antal ord: ... -
Talangjakten - en studie av hur företag kommunicerar för att attrahera rätt medarbetare
(2010-08-04)Titel: Talangjakten – en studie av hur företag kommunicerar för att attrahera rätt medarbetare Författare: Elin Magnusson och Victoria Malmberg Kurs: Examensarbete i medie och kommunikationsvetenskap. Institutionen för ... -
Text, textreklam och textliknade reklam – är det någon skillnad?
(2014-08-22)Titel: Text, textreklam och textliknade reklam – är det någon skillnad? Författare: Emelie Lindgren Arnoldsen & Victoria Arvidsson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, ... -
THE CONOR MCGREGOR AGE Kampsportatleters Identitetsskapande Över Twitter
(2018-02-14)Uppsats/Examensarbete: 15 HP Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT 2017 Handledare: Orla Vigsö Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 85 Antal ... -
THE GUYS WHO DON’T FIT IN THE BOX - En kvalitativ studie om hur icke-vita personer framställs på kroppsaktivistiska konton på Instagram
(2021-07-01)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kroppsaktivistiska rörelser representerar icke-vita personer på Instagram, och ifall detta utmanar de dominanta maktstrukturerna eller inte Teori: Intersektionalitet, kritisk ... -
The joke is on you. En kvantitativ innehållsanalys av partiskheten i den svenska dagspressen 1952-1992
(2024-03-01)Satire plays an essential role in propaganda and is used to criticize power by ridicule and folly. Today, we rarely see political cartoons in the Swedish daily press, but it hasn’t always been that way. Research has shown ... -
The Role of Customer Magazines Customers’ perceptions of the Volvo Trucks Customer Magazine
(2010-08-04)Title The Role of Customer Magazines - Customers’ perceptions of the Volvo Trucks Customer Magazine Author Veronica Nyblom Course Bachelor thesis in Media and Communication studies Semester Spring semester 2010 Supervisor ... -
“Things are moving much quicker” Kandidatuppsats Journalistprogrammet HT 2017 Institutionen för journalistisk, medier och kommunikation Göteborgs Universitet Författare: Martin Wood Robin Ridell Handledare: Gabriella Sandstig – en kvalitativ studie om attityder till felaktigheter och rättningar i nätbaserade nyhetsmedier
(2018-02-08)The online news cycle is seemingly only growing more rapid. This in turn is paving the way for harsher competition in reaching the readers. This fast-paced environment naturally increases the risk for more errors to occur, ... -
Tidningen Sverigekontakt
(2011-02-22)Titel: Tidningen Sverigekontakt – En tidning med fokus på det svenska språket och den svenska kulturen Författare: Claes Johansson Uppdragsgivare: Riksföreningen Sverigekontakt Kurs: Examensarbete i Medie‐ och ... -
TikTok-influencers: vad är ett vinnande koncept för framgång? En kvalitativ innehållsanalys om olika personliga varumärkesbyggande kommunikationsstrategier samt karaktärsdrag som är framträdande i svenska influencers TikToks
(2024-03-04)Executive summary The purpose of this thesis is to examine the construction of personal brands on influencers on the platform TikTok. Influencers - a very current and relevant phenomenon in today’s society, are gaining ... -
TIKTOK: EN PRODUKT AV GENERATION Z - En kvalitativ studie som utreder hur och varför Sveriges Generation Z använder Tiktok.
(2023-03-10)Executive summary We are constantly online in this new digital world, always reachable through numeral devises and plattforms. For older generations there has taken some time to adjust, but for one generation this ... -
Titel: Kan man bli mamma? – Steriliseringskrav och könskorrigering i Dagens Nyheter
(2012-09-07)Titel: Kan man bli mamma? – Steriliseringskrav och könskorrigering i Dagens Nyheter Författare: Johan Källman Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Vårterminen 2012 Handledare: Malin ... -
Tjänster, gentjänster och e-tjänster. En studie i tjänstemäns upplevelser inför en stundande förändring
(2008-08-13)Titel: Tjänster, gentjänster och e-tjänster – en studie i tjänstemäns upplevelser inför en stundande förändring Författare: Katarina Tikka Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap 15hp Universitet: ... -
Tjock och manlig - En semiotisk bildanalys av manliga fettaktivisters innehåll på Instagram
(2020-02-03)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur män uttrycker fettaktivism genom bilder på Instagram. Teori: Hegemonisk maskulinitet, visuell kultur Metod: Semiotisk bildanalys, kompositionell tolkning Material: ... -
To digitize or not to digitize – that is the question
(2014-02-13)Titel: To digitize or not to digitize – that is the question Författare: Natasa Gavric & Dejana Skakic Uppdragsgivare: Härryda kommun Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Höstterminen ... -
Tolkandets tid En studie av politisk analys på nyhetsplats
(2017-01-31)This study examines the development of political news analysis during three routine periods, 2004, 2008 and 2012, using framing and mediatization as a theoretical framework. In order to examine this development, we have ... -
Tracing Mediatization – Swedish Newspapers, Journalism and Government Agencies
(2012-09-05)Title: Tracing Mediatization – Swedish Newspapers, Journalism and Government Agencies Author: Lucas Rengér Client: University of Gothenburg, Department of Media, Journalism and Communication Course: Bachelor’s Thesis ... -
Trender och transparens En studie av kvinnliga konsumenters inställning till Lindex hållbarhetskommunikation
(2015-08-13)Titel: Trender och transparens Författare: Mimmi Bladini och Ellen Simonsson Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs ... -
“De tror att jag hänger med kriminella, att jag är farlig, fast egentligen är det tvärtom ”. En kvalitativ studie om hur mediebevakningen på Göteborgs förorter påverkar identitetsskapandet hos ungdomar boende i områdena
(2024-03-04)The purpose of this study is to examine how youth residing in the suburbs of Gothenburg perceive the media portrayal of their residential areas and how this representation influences their self-image and identity. To ... -
Tror man på Troman?
(2011-02-22)Titel: Tror man på Troman? - Kommunikation, relation och förtroende mellan kund och företag. Författare: Amanda Bengtsson och Liza Olsson Uppdragsgivare: Troman AB Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap ...