Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 24-43 of 684
-
Användarvillkor på användarnas villkor? En kvalitativ studie som undersöker ungdomars inställning till personlig integritet på sociala medier
(2013-09-20)Titel: Användarvillkor på användarnas villkor? Författare: Erla Andersson Uppdragsgivare: Nowa Kommunikation Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap (15 hp) vid institutionen för journalistik, medier ... -
Användbarhet i olika språkområden En undersökning av hur brukarna i två länder upplever en och samma webbplats
(2015-08-28)Titel: Användbarhet i olika språkområden – En undersökning av hur brukarna i två länder upplever en och samma webbplats. Författare: Carolina Göransson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen ... -
ARBETARKLASSENS FRAMSTÄLLNING En kvalitativ textanalys av framställningen av arbetarklassen
(2016-09-06)The working class is a broad group. It’s the cashier smiling at us at the cash register, the bus driver driving us to work. They make our phones, computers, cars. But few of us see them, think about their hardships or see ... -
Att attrahera nya målgrupper med planerad kommunikation. Hur ekonom- och ingenjörsstudenter kan bli Volvo IT:s framtida medarbetare
(2008-08-13)Title ”Att attrahera nya målgrupper med planerad kommunikation” Author Magnus Ejerhed, Anna Johansson and Caroline Jägersvärd Course Bachelor thesis in Media and communication studies Semester Spring semester 2008 Tutor ... -
Att förmedla budskap med Steel - Hur SSABs anställda uppfattar personaltidningen
(2011-09-14)Titel: Att förmedla budskap med Steel - Hur SSABs anställda uppfattar personaltidningen Författare: Tobias Anderberg och Daniel Karlsson Uppdragsgivare: Svenskt stål AB (SSAB) Kurs: Examensarbete i Medie- och ... -
ATT HANDLA MED HÄNSYN - En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av ICAs reklamfilmer under covid-19 pandemin.
(2021-07-01)Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida reklaminnehåll har ändrats under pandemin och i så fall hur pandemin presenteras i reklaminnehåll. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Taylor’s six segment message ... -
“Att kavla upp för solidaritet” - En kvalitativ studie om risk- och hälsokommunikation ur ett mottagarperspektiv
(2022-02-10)Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett kommunikationsperspektiv undersöka motivation och ansvar i relation till vaccination. Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer. Material: Tre fokusgrupper om 3-4 deltagare. ... -
Att lägga örat mot gatan – en kvalitativ studie av journalistrollen inom public journalism
(2017-01-31)This is a comparative case study that looks at public journalism as an ideal in a Swedish context, and how this ideal affects the journalist role. Public journalism is defined as an ideal where the agenda of the public ... -
”Att lämna den teoretiska textboken till förmån för den riktiga världen”. Lärare och medier i undervisningen
(2012-09-03)Titel: ”Att lämna den teoretiska textboken till förmån för den riktiga världen” - Lärare och medier i undervisningen Författare: Fredrik Andersson & Elisabeth Eriksson Institution: Institutionen för journalistik, medier ... -
”ATT MAN SITTER OCH FUNDERAR PÅ HUR VI SKA NÅ NYHETSUNDVIKARE DENNA DAG, DET HAR INTE HÄNT.” - En kvalitativ intervjustudie om nyhetsproducenters uppfattningar och förhållningssätt till nyhetsundvikare
(2020-06-25)Syfte: Undersöka hur nyhetsproducenter inom public service uppfattar och förhåller sig till begreppet nyhetsundvikare, vid normalläge som såväl som vid samhällskris. Teori: Studien grundar sig på teorier om nyhetsproduktion, ... -
Att sälja en journalist – Hur dagstidningar marknadsför sina journalister
(2014-02-12)Att sälja en journalist – Hur dagstidningar marknadsför sina journalister Written by: Jonatan Fjelstad & Viktor Mölne Bachelor´s degree of Journalism Department of Journalism, Media & Communication. Autumn term ... -
ATT SKAPA SKULD OCH MEDLIDANDE FÖR ATT ÖKA DONATIONER - En kvalitativ textanalys av två välgörenhetsorganisationers arbete med storytelling i sina kampanjfilmer
(2018-09-12)Syfte: Syftet är att ge en fördjupad förståelse för hur storytelling används som kommunikativt grepp bland välgörenhetsorganisationer. Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av narrativ teori, tillsammans med teori ... -
ATT SLÅ, ELLER INTE SLÅ, ÅT ALLA HÅLL? - En kvantitativ innehållsanalys av partiskhet i det politiska satirprogrammet Svenska nyheter
(2020-06-25)Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer partiskhet i SVT:s politiska satirprogram Svenska nyheter. Teori: Studier i mediernas partiskhet, nyhetsvärdering och medielogik Metod: Kvantitativ ... -
ATT TALA MED BÖNDER PÅ BÖNDERS VIS OCH MED DE LÄRDE PÅ LATIN?
(2022-08-16)Executive Summary Unlike the business industries, which thrive upon economic purposes, cultural arts industries are often described being artistic and complex. In Sweden, good communication between business and cultural ... -
Att tårta en politiker – Hot mot demokratin eller bara lite vaniljvisp i örat?
(2014-02-11)Title: Att tårta en politiker - hot mot demokratin eller bara lite vaniljvisp i örat? Number of pages: 35 Authors: Maja Larsson & Josefin Wetterberg Tutor: Marina Ghersetti Course: Journalistikgranskning Period: Fall ... -
ATT TJÄNA PENGAR ÅT MAMMA - En kvalitativ intervjustudie om uppfattningen kring barns medverkan i influencers betalda samarbeten
(2022-02-24)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur mediekonsumenter uppfattar inlägg på det sociala mediet Instagram där barn medverkar i betalda samarbeten, publicerade av sina föräldrar med olika företag. Teori: ... -
Att tyda sin omvärld EN STUDIE I NYHETSVÄRDERING OCH SVENSKA RELATIONER MED UTVECKLINGSLÄNDER
(2016-02-04)The purpose of this study is to investigate whether Swedish foreign aid and diplomatic policies has any effect on the selection of foreign news in Swedish news media. We set out to study news concerning countries that ... -
Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv
(2015-08-13)Titel: Att umgås med reklam – en kvalitativ studie om reklam i sociala medier ur ett offentlighetsperspektiv Författare: Wilhelm Golinski & Matilda Wåger Uppdragsgivare: Marie Grusell, Göteborgs universitet (JMG) Kurs: ...