Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 160-179 of 684
-
FIGHTEN OM FLÖDET En kvalitativ studie om kvinnliga användares uppfattningar om företag på Instagram
(2016-02-11)Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2015 Handledare: Marie Grusell Examinator: Malin Sveningson Antal ord: 15 360 exkl. referenser och ... -
Filmkritiken på nätet – En jämförande innehållsstudie kring framställningen av filmkritik inom nätbaserad media och traditionell journalistik
(2014-09-25)Titel: Filmkritiken på nätet – En jämförande innehållsstudie kring framställningen av filmkritik inom nätbaserad media och traditionell journalistik Författare: Nina Johansson Kurs: Examensarbete i Medie- och ... -
FILTER ELLER #NOFILTER? - En kvalitativ studie av hur unga svenska kvinnor resonerar kring retuscherande kamerafilter på sociala medier
(2019-07-01)Syfte: Studiens syfte är att bidra med fördjupad förståelse för hur unga svenska kvinnor resonerar kring användning av och exponering för retuscherande kamerafilter på sociala medier. Teori: Genusteori, objektifieringsteori, ... -
”Det finns 1000 olika sätt att lyckas” − En kvalitativ studie av kultur- och nöjesbranschens arbete bakom sociala medier
(2015-02-10)Titel ”Det finns 1000 olika sätt att lyckas” – En kvalitativ studie av kultur och nöjesbranschens arbete bakom sociala medier Författare Emma Hellberg och Amanda Nergelius Kurs Kandidatuppsats i medie- och kommunikatio ... -
”Det finns ingen «quick fix« i energifrågan.” – En kvalitativ studie av energifrågan i västerbottnisk dagspress
(2014-02-13)Titel ”Det finns ingen «quick fix« i energifrågan.” – En kvalitativ studie av energifrågan i västerbottnisk dagspress Författare Johanna Stenmark Uppdragsgivare JMG, Göteborgs universitet Kurs Examensarbete, Medie- och ... -
”DET FINNS INGET ROMANTISKT MED EN PDF” En kvalitativ studie av svenska studenters attityder och inställningar till kurslitteratur i e-boksformat.
(2016-02-11)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG, Göteborgs universitet. Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht/2015 Handledare: ... -
”Det finns ju inte en käft som skulle betala för att läsa en blogg” – En studie om svenska dagstidningars övergripande strategier bakom uppstarten av bloggar på sina nätupplagor.
(2011-09-15)Titel: ”Det finns ju inte en käft som skulle betala för att läsa en blogg” – En studie om svenska dagstidningars övergripande strategier bakom uppstarten av bloggar på sina nätupplagor. Författare: Therése Kristiansson ... -
Fit med sociala medier - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors syn på sociala medier i relation till träning och hälsa
(2020-02-13)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur unga kvinnor som tränar använder sociala medier, samt hur användningen påverkar deras tränings- och hälsouppfattningar. Teori: Digital deltagarkultur, tvåstegshypotesen, cultural ... -
Flera roller, ett framträdande En kvalitativ studie om Facebook-användare och deras publik
(2016-09-08)Titel Flera roller, ett framträdande – En kvalitativ studie om Facebook-användare och deras publik Författare Nina Cederholm Program Medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs Universitet Kurs Examensarbete i ... -
Flerkanalspubliceringens medielogik – vision eller verklighet?
(2010-08-04)Titel: Flerkanalspubliceringens medielogik - Vision eller verklighet? Författare: Katarina Gregner och Johanna Wedin Uppdragsgivare: Retriever Sverige Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid ... -
ETT FLÖDE FYLLT AV REKLAM - En kvalitativ studie om attityder gentemot olika reklamtyper på Instagram
(2021-07-01)Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenskars upplevelser av reklambudskap på Instagram. Teori: Uses and gratifications och Model of attitudes towards advertising. Metod: Kvalitativa fokusgrupper. Material: Två ... -
Flykten från landsbygden – en kvantitativ innehållsanalys av mångfalden i det lokala nyhetsmaterialet i Arbetarbladet och Gefle Dagblad
(2014-02-12)Title: A Rural Pluralism Abandoned – A quantitative analysis of the diversity in the local news content in Arbetarbladet and Gefle Dagblad Authors: Kalle Berg, Viktor Johansson och Francisco Ramirez Franzén. Subject: ... -
FN-TWIPLOMATI - En studie om diplomatisk kommunikation på Twitter
(2018-09-14)Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att undersöka i vilken utsträckning medlemsländer i FN:s säkerhetsråd använder sig av mjuk och hård makt i sin kommunikation på Twitter, och om användningen skiljer sig mellan ... -
Forskning, etik och djur – Vem prövas i de djurförsöksetiska nämnderna?
(2012-09-10)Titel: Forskning, etik och djur – Vem prövas i de djurförsöksetiska nämnderna? Författare: Therese Edström Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Termin: Vårterminen 2011 Syfte: Att studera de ... -
Forskningskommunikation i bloggar Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskare
(2012-02-16)Titel: Forskningskommunikation i bloggar - Bloggen som kommunikations- och självpresentationsplattform för svenska forskare Författare: Maike Mohlin och Malin Arosilta Uppdragsgivare: SOM-institutet, Forskningsinstitut ... -
FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM! - En multimodal analys om personifiering på svenska partiledares Instagramkonton
(2022-02-24)Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka på vilka sätt personifiering visar sig i utvalda inlägg på Instagram från de tre stycken svenska partiledare med flest antal följare på Instagram. Teori: Personifiering ... -
För nöjes skull - en studie om unga vuxna musikalbesökare
(2012-09-06)Titel: För nöjes skull - en studie om unga vuxna musikalbesökare Författare: Elin Finnström, Maria Klint och Sanna Källström Uppdragsgivare: 2E Group Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin: ... -
Företags strategiska kommunikation etableras i dialog - En kvalitativ intervjustudie av företags strategiska kommunikation
(2019-02-07)Syfte: Det övergripande syftet med denna studien är att studera hur kommunikatörer tolkar företags strategiska kommunikation till företagens operativa kommunikations resultat. Teori: Strategisk kommunikation, varumärke, ... -
Förtroendekapitalet. Journalisternas inställning till native advertising
(2016-02-04)The purpose of our study is to map changes in credibility within the editorial caused by the introduction of native advertising in the two Swedish newspapers Svenska Dagbladet and Aftonbladet. The purpose of the study will ... -
EN FÖRVRIDEN MEDIEBILD? En kvantitativ komparativ studie om mediernas nyhetsframställning av Angered och Majorna-Linné
(2017-10-05)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: MK1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT/2017 Handledare: Pavel Rodin Kursansvarig: Malin ...