Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing items 116-135 of 684
-
Det fria valet av gymnasieskola? En studie av informationskanalernas betydelse för valet av gymnasieskola
(2008-09-17)The free choice of upper secondary school? A study of the meaning of the information channels for the choice of upper secondary school Authors: David Fridner & Rikard Zeilon Mentor: Ingela Wadbring Questionnaire ... -
DET SKA VARA LÄTT ATT GÖRA RÄTT
(2022-08-01)Internal communication within public organizations is a vital part in making them function and to reach organizational strategic goals, however it is also somewhat forgotten. This is partly due to the glorification of ... -
DET TYCK finnas en del att tycka om. En kvantitativ innehållsstudie av artikelkommentarer i fem svenska nättidningar
(2009-03-03)Titel: Det tycks (finnas en del att tycka om) Författare: Karin Bergstrand Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, 15hp Universitet: Göteborgs Universitet Termin: Höstterminen 2008 Handledare: Annika ... -
Digitala avtryck – en del av omvärldsförståelsen En kvantitativ och kvalitativ undersökning av hur företag bevakar sociala medier
(2013-09-20)Titel: Digitala avtryck – en del av omvärldsförståelsen Författare: Louise Bergetoft och Linnea Thorén Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, ... -
DINING WITH STRANGERS En kvalitativ studie om vad som motiverat användare till att bli early adopters av appen Airdine
(2016-09-08)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: MK1500 V16 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT/2016 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: ... -
Dömd på förhand? En studie av traditionella och alternativa mediers personuppgiftspubliceringar i tre uppmärksammade kriminalfall
(2016-02-04)The purpose of this study is to analyze how the Swedish media publishes personal records in their coverage of three infamous murder cases in Sweden in 2015: the murder of Lisa Holm, the murders at Ikea in Västerås and the ... -
Drömmen om en långtradare -en kvalitativ studie om informationskanaler och gymnasieval på Bräckegymnasiets transportprogram.
(2012-09-05)Titel: Drömmen om en långtradare -en kvalitativ studie om informationskanaler och gymnasieval på Bräckegymnasiets transportprogram. Författare: Klara Hall och Anna Persson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikation ... -
Drömplanen blev en mardröm En studie om Framställningen av Norweigian och varuvärkesexponering i svensk media under Boeing 787:s kris
(2013-09-24)Executive summary The aim of this study is to examine how the favourability and brand exposure of Norwegian has been damage by their supplier, Boeing 787:s, problems concerning the aircraft Dreamliner. The theoretical ... -
“Du är partiledare (…) men inte minst en helt vanlig människa” En studie av partiledarnas framträdanden i Nyfiken på partiledaren.
(2014-09-08)Title: “Du är partiledare (…) men inte minst en helt vanlig människa” – En studie av partiledarnas framträdanden i Nyfiken på partiledaren. Authors: Marcus Alakangas and Martin Ridderstolpe Subject: Undergraduate research ... -
Du kan aldrig ana vad som hände sen! En kvantitativ innehållsanalys av klickrubriker som ett exempel på kommersialiseringen av nyhetsmedia
(2017-10-11)Abstract The purpose of this study was to investigate clickbaits as an example of how traditional news media is being commercialized through the movement to online news. The online media demands a more frequently updated ... -
E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media
(2014-08-26)Titel: E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media Författare: Erik Sjölin & Nicholas Ranégie Uppdragsgivare: Eget ämne Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen ... -
"Easy Cash, Utnyttja män." - En kvalitativ intervjustudie om kreatörers upplevelser av att publicera explicit innehåll på plattformen OnlyFans
(2021-09-08)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur begränsade och möjliggörande OnlyFans upplevs vara av kvinnor som publicerar explicit innehåll på plattformen. Teori: Normativ femininitet, kommodifierad feminism Metod: ... -
“Educate me!” En undersökning av könsroller i ett podcastsamtal
(2017-10-10)Abstract The aim of this study is to make an initial attempt at investigating how conversations between men and women are structured in Swedish podcasts. More specifically, it uses Conversation Analysis to investigate how ... -
Egen vinning eller ett potentiellt hot? En klarare bild av klyftan mellan publikens förhållningssätt till Big Data.
(2016-05-26)Titel Egen vinning eller potentiellt hot? En klarare bild av klyftan mellan publikens förhållningssätt till Big Data. Författare Patrik Ulfwinger Kurs Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap, Göteborgs Un ... -
Elevers mediekompetens i fokus ‐ En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel.
(2010-02-25)Elevers mediekompetens i fokus ‐ En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel. Författare: Maud Ahlström & Peo Granberg Kurs: Examensarbete i Medie‐ och ... -
En bild säger mer än tusen ord - men håller texten med om dem?
(2022-08-01)The news media has a large hand in how we perceive the world around us, and one sensitive topic which is widely reported on is refugees and asylum seekers. Therefore, there is and has been a great deal of research made ... -
En källa till nyheter. Om hur medicinjournalister upplever relationen till källor inom läkemedelsbranschen, med fokus på nyhetsbevakning som berör branschorganisationen Läkemedelshandlarna
(2008-09-12)Abstract Titel: En Källa till Nyheter. Om hur medicinjournalister upplever relationen till källor inom läkemedelsbranschen, med fokus på nyhetsbevakning som berör branschorganisationen Läkemedelshandlarna. Författare: ... -
EN UNDERFÖRSTÅDD ÖVERENSKOMMELSE - En kvalitativ studie om två generationers attityder till riktad reklam ur ett integritetsperspektiv
(2023-03-10)Executive summary A challenge for every digital marketing company is reaching out in the so-called “media noise”. Therefore, targeted advertising can be seen as a natural part of all social media user's everyday life. ...