Search
Now showing items 1-10 of 54
REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram
(2022-02-24)
Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna
20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas
reklamens trovärdighet olika ...
INFLUENCER MARKETING: Inspiration och rekommendation eller manipulation och överkonsumtion? - En kvantitativ studie om attityder till influencer marketing på Instagram.
(2022-02-24)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska, unga kvinnors attityder till reklam på Instagram med fokus på influencer marketing.
Teori: Persuasion Knowledge Model, Social Influence Theory
Metod: Surveyunders ...
FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM! - En multimodal analys om personifiering på svenska partiledares Instagramkonton
(2022-02-24)
Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka på vilka sätt personifiering visar sig i utvalda inlägg på Instagram från de tre stycken svenska partiledare med flest antal följare på Instagram.
Teori: Personifiering ...
IDENTITY & TECHNO-UTOPIANISM. A Critical Discourse Analysis of Marketing Material and their Sociotechnical Imaginaries.
(2022-02-10)
This research paper sets out to investigate the messaging present in a corpus of texts gathered from Acxiom’s, an American data-analysis and ‘Identity Solutions’-company, website. The paper applies a framework of Critical ...
Kan en lätt knuff få människor att fimpa rätt? - En kvalitativ observations- och intervjustudie om hur invånare i Göteborg förhåller sig till Göteborgs Stads kampanj Fimpologi
(2022-01-05)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur invånare i Göteborg tar till sig av kommunikationsbudskap som syftar till att förändra ett specifikt beteende. Studien kommer specifikt att undersöka hur människor som befinner ...
”Were you able to wear undergarments?” - En kvalitativ studie av intervjuer med kvinnliga och manliga skådespelare inom Marvel Cinematic Universe
(2022-02-24)
Aim of thesis: The purpose of this study is to explore whether female and male actors get treated differently by entertainment journalists during press junket interviews and to see when and how gender is defined and created ...
RIKTAD REKLAM – JA TACK - En kvalitativ intervjustudie om hur Generation Z använder reklam på Instagram
(2022-02-10)
Syfte: Att undersöka och få en ökad förståelse för Generation Z’s användande av reklam på
Instagram Teori: Uses and Gratifications
Metod: Kvalitativ respondentintervju
Material: Samtalsintervjuer med åtta respondenter ...
CSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektiv
(2022-02-10)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT
kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet.
Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet.
Metod: ...
PROFESSIONELL, PERSONLIG ELLER MITTEMELLAN? - En kvantitativ studie på Ebba Buschs närvaro på Instagram.
(2022-02-10)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka Ebba Busch närvaro på Instagram.
Teori: Studier I politisk kommunikation på Instagram. Teorier som bygger på Personifiering
av politiken, Visual political image och Celebrity ...
“En talare åt gången” - En kvantitativ undersökning av hur manliga och kvinnliga politiker avbryts i 2010-talets slutdebatter i Sveriges Television
(2022-02-24)
Aim of thesis: The aim of the essay is to investigate whether female and male party leaders are being interrupted equally, during the 2010s final debates in Sveriges Television (SVT). This,
due to Public Service’s ...