Informationsutlämnande av incitamentsprogram
- En studie av fem svenska börsbolags informationsutgivande rörande aktierelaterade belöningssystem
Abstract
Bakgrund och problem: Användandet av aktierelaterade incitamentsprogram minskade
kraftigt efter uppdagandet av de uppmärksammade optionsprogrammen i bland annat Skandia
och Enron. Sedan 2004 har dock antalet program ökat kraftigt. Uppsatsen fokuserar på hur
svenska bolag lämnar ut information kring incitamentsprogram. Kan aktieägare och
potentiella investerare göra en bedömning av företagens aktierelaterade incitamentsprogram?
Lämnar företagen ut information om sambandet mellan belöning och prestation? Synliggörs
kostnaderna? Och hur motiverar företagen användandet av optionsprogram?
Syfte: Att beskriva hur informationsutgivandet gällande incitamentsprogram ser ut i svenska
börsbolag.
Avgränsningar: Uppsatsen endast ledningens belöningssystem och behandlar inte övriga
anställdas ersättningar. Övriga ersättningar i form av pensioner, avgångsvederlag,
tjänsteförmåner samt fast lön kommer ej att behandlas. Inte heller kommer någon
internationell jämförelse att göras.
Metod: Intervjuer med representanter för samtliga bolag förutom Investor har genomförts och
information har även hämtats från företagens egna kommunikéer. Materialet har analyserats
utifrån den teoretiska referensramen angående vilken information företag bör ge ut angående
aktierelaterade incitamentsprogram.
Resultat och slutsatser: Samtliga bolag som medverkar i uppsatsen följer de regler som finns
angående informationsutgivande kring/av aktierelaterade incitamentsprogram. Företagens
informationsutgivande är både omfattande och detaljrik, dessutom motiverar de användandet
av belöningssystem. Däremot är sambandet mellan prestation och belöning många gånger
svårt att utläsa. Uppsatsen konstaterar att det inte är säkert att ökad detaljrikedom och omfång
i informationen kring aktierelaterade incitamentsprogram leder till en ökad förståelse hos
aktieägare som i slutändand leder till ett ökat förtroende för ledningen.
Förslag till fortsatt forskning: Företagen anser själva att de tillhandahåller tydlig och
förståelig information till marknaden. Ett förslag på fortsatt forskning hade varit att kartlägga
var aktieägare anser om företagens informationsutlämnande. Anser marknaden att
aktierelaterade incitamentsprogram redogörs på ett förståeligt och överskådligt sätt? Borde
företag lämna ut information på ett annorlunda sätt? Och har ägarna förtroende för företags
informationsutlämnande.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-02-22Author
Enskog, Max
Hansson, Michell
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-26
Language
swe