En beskrivning och kartläggning av Handelsbanken
Abstract
Bakgrund och problembeskrivning: Sedan bankväsendets uppkomst har flera kriser uppstått
i Sverige där flera banker fått avverka sina verksamheter och några andra fortsatt bedriva dessa.
Krig och ekonomiska svårigheter har drivit dessa banker i olika riktningar. Avregleringarna på
1980-talet och finanskrisen i början av 1990-talet ledde till att ett flertal banker bland annat
fusionerades och genomförde förvärv av stödjande och kompletterande karaktär. En av de banker
som har klarats sig igenom dessa kriser är Handelsbanken. Handelsbanken är idag en av Sveriges
största banker och frågan som dyker upp är, hur har Handelsbanken trots de kriser som uppstått
åstadkommit en positiv utveckling?
Syfte: Syftet med denna studie är att på bästa sätt försöka beskriva och kartlägga Handelsbanken
samt göra en djupare analys för perioden 1996-2004 med utgångspunkt från balansräkningen.
Metod: Denna studie är baserad på primärdata och sekundärdata. Primärdatan är i form av två
besöksintervjuer med Clarie Andrée (personalman) och Annelie Eksell (bankkamrer) samt en
telefonintervju med Lennart Francke (fd ekonomichef) inom Handelsbanken. Sekundärdatan som
studien främst bygger på är årsredovisningarna 1996-2004, litteratur, uppsatser och Internet.
Slutsats: Det finns ett stort antal faktorer som bidragit till denna banks framgångsrika
utveckling, dock har vi valt att påvisa de som tydligt utmärker sig och som vi anser vara nyckeln
till framgång.
Handelsbanken har hörsammat marknadens efterfrågan och anpassat sig efter denna där dess
ledning inte påverkat utvecklingen i någon större grad. Att banken idag är en av Sveriges största
banker beror bland annat på den organiska tillväxt och de förvärv man åstadkommit. Det stora
kontorsnätet man erbjuder med kompetent personal har utökat kundbasen och detta påvisas
ständigt genom att de har de mest nöjda kunderna. Handelsbanken har inte haft någon direkt
uttalad strategi vad gäller de förvärv man gjort utan har varit av stödjande och kompletterande art
som bland annat vuxit fram genom kontorens önskemål. Dessa önskemål är ett resultat av
decentraliseringen man återfinner inom banken, varje kontor bär ansvaret över sina intäkter och
kostnader vilket leder till egna affärsområden som behöver styras upp. Decentraliseringen har lett
till ett ökat ansvar och därmed högre motivation hos personalen. För att ytterligare stärka
motivationen belönas de anställda för sina insatser genom ett monetärt belöningssystem. Detta
belöningssystem grundades av Jan Wallander som än idag gör sig påmind genom sin bok ”Mål
och medel”. Handelsbankens policy bygger än idag på de värderingar och normer som man
återfinner i boken och återspeglar den kultur som råder inom banken.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-02-14Author
Ahmeddin, Mohammes
Alaraj, Anton
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-27
Language
swe