dc.contributor.author | Hansson, Anna | |
dc.date.accessioned | 2012-10-04T07:48:57Z | |
dc.date.available | 2012-10-04T07:48:57Z | |
dc.date.issued | 2012-10-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30535 | |
dc.description.abstract | Det övergripande syftet med denna studie är att beskriva och tolka hur elever på ett introdukt-ionsprogram ser på sitt eget lärande och på sig själva som lärande individer relaterat till tidi-gare skolerfarenheter.
Studien är kvalitativ och har en livsvärldsfenomenologisk ansats. Livsvärlden är den värld vi är involverade och lever i. Våra livsvärldar görs synlig genom våra handlingar och berättelser. Livsvärlden uppstår i mötet med omvärlden och detta sker alltid i en bestämd kulturell och social kontext, i vilken människan bär med sig sina tidigare erfarenheter, sina horisonter, vilka ger de ramar och begränsningar för hur vi uppfattar och erfar nya fenomen. Det som känne-tecknar den fenomenologiska forskningen är en metodologisk mångfald men utifrån tidsa-spekten samt studiens fokus på elevernas egna berättelser utgår studiens empiri uteslutande från halvstrukturerade intervjuer. Intervjuerna betecknas som halvstrukturerade då de inte utgår från en uppsättning färdiga frågor utan rör sig kring vissa på förhand fastställda teman, och där intervjuaren i största möjliga mån försöker vara så öppen och följsam som möjligt gentemot den intervjuade.
Resultatet visar att eleverna bär på negativa skolerfarenheter från grundskolan. Dessa ger i sin tur en negativ inställning till skolarbetet och en negativ bild av dem själva, både som elever och i relation till lärandet. Resultatet visar vidare att deras inställning till skolan och lärandet förändrats under deras tid på IM. Orsakerna till detta är främst en mer individanpassad och relationsbaserad undervisning. Dessa två faktorer är avgörande för deras förändrade inställ-ning till lärandet och delvis förändrade självbild. Vad gäller deras syn på sig själva i förhål-lande till det livslånga lärandet framgår det dock att det är svårare att få till en förändrad självbild. Vad detta får för konsekvenser är en fråga för framtida forskning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT12-IPS-17 SPP600 | sv |
dc.subject | en skola för alla | sv |
dc.subject | livslångt lärande | sv |
dc.subject | livsvärld | sv |
dc.subject | skolerfarenheter | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | självbild | sv |
dc.title | Misslyckade elever eller skolans misslyckande? IM-elevers syn på sin grundskoletid, sitt lärande och sig själva som lärande individer | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |