Hur får vi elever att läsa med flyt? Åtta specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om läsflyt
Abstract
Syfte:
Syftet med denna studie är att undersöka hur åtta specialpedagoger/speciallärare arbetar med elever som inte nått kunskapskravet att läsa med flyt i år 3.
Teori:
Studien är inspirerad av en hermeneutisk ansats. Inom hermeneutiken handlar det om att tolka och förstå. Det är av vikt att medvetandegöra forskarens förförståelse vid tolkning av resultatet. För att få en förståelse för helheten krävs en förståelse av delarna, som i sin tur krävs för en förståelse av helheten.
Metod:
Detta är en kvalitativ studie med intervjuer som redskap, som har gjorts på åtta specialpedagoger/speciallärare i två kommuner i södra Sverige. Samtliga intervjuer spelades in på Mp3-spelare eller kassettband. Därefter analyserades ljudupptagningen och relevanta utsagor transkriberades.
Resultat:
Resultatet i denna studie visar att informanterna anser att läsflyt är en komplex förmåga. Betydelsen av den automatiserade avkodningen samstämmer alla informanter kring. Därefter nämns elevens mognadsgrad, prosodin och elevens fonologiska medvetenhet som betydelsebärande faktorer. Samtliga specialpedagoger/speciallärare arbetar helt eller delvis utifrån en eller flera etablerade metoder för att främja läsflyt. Det som belyses är intensivperioder av läsning, där fokus ligger på att eleven skall läsa snabbt och förbättra korrektheten av avkodningen på tid. Dessutom behöver eleven ges mycket lästid. Att göra tidig upptäckt av elever som behöver särskilt stöd belyses också av informanterna. Vid behov ges då stöd i form av intensivträning samt att kompensatoriska hjälpmedel kan introduceras. Om ett fortsatt behov kvarstår görs ytterligare utredning. Ett önskemål som samtliga informanter framhöll var behovet av djupare kunskap kring läsning hos alla verksamma pedagoger. Dessutom framkom önskemål om att hemmet i högre grad skall stimulera till mer läsning genom att vara förebild av en läsande miljö. I studien går det dessutom att uttolka tidsaspekt som ett centralt tema. Informanterna lyfter bland annat att läsflytet kan variera över tid, behovet av att använda en tidseffektiv metod, vikten av tidig upptäckt samt att ge elever lästid.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2012-09-26Author
Andersson, Ingela
Bogren, Pernilla
Keywords
läsflyt
avkodning
fonologisk medvetenhet
prosodi
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT12-IPS-04 SLP600
Language
swe