Show simple item record

dc.contributor.authorHaglund, Filip
dc.date.accessioned2012-09-24T11:38:37Z
dc.date.available2012-09-24T11:38:37Z
dc.date.issued2012-09-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30387
dc.description.abstractPå senaste tid har fler och fler företag börjat utrusta sin personal med elektroniska verktyg för beslutsstöd i mobila sammanhang. Laptops (bärbara datorer) har länge dominerat marknaden för det användningsområde som i uppsatsen kallas "mobil business intelligence". I takt med att mobiltelefoner har fått bättre prestanda och utökad funktionalitet har idén om att göra mobiltelefoner touchskärm-baserade gett upphov för begreppet "smartphones". Efter den stora succén med touchskärm-baserade enheter i fockformat har större varianter introducerats och marknadsförts som både pek- och läsplatta (eng. Tablet computer). Denna uppsats tar främst upp dessa tre typer av mobila enheter, som i kontexten business intelligence kallas för "tunna klienter". Vidare gick studien ut på att ställa de tunna klienterna i kontrast mot de traditionellt tunga klienterna (skrivbords-baserade enheter) ämnade för beslutsstöd. Denna studie inriktade sig på yrkesverksamma användare av mobila enheter, både med avseende på ett upplevt behov, men också reell användning av verktygen i arbetslivet. Empirin grundade sig i litteratursökning, egna observationer, en online-enkät samt en kvalitativ intervju. Variation av kvalitativa och kvantitativa studier av olika datakällor skedde i syfte att triangulera resultatet ur ett hermeneutiskt perspektiv. Studien om fram till att det ofta var användare själva som efterfrågar mobila tjänster, särskilt i samband med inköp av ny teknik. Tidigare var mobila lösningar begränsade till enkla notifieringar men har i takt med enklare navigering, större skärmar, högre prestanda och ökad internetåkomst har det blivit möjligt att visualisera och interagera med större mängder information. Mobilitet i arbetet har till största delen positiva effekter för verksamheter, men ställer också krav på tillgängliggörande av relevant information, utbildning av personal och övervägande av de nya säkerhetsrisker som medförs. Vidare framkom att verksamheter kan öka sin konkurrenskraft genom att nyttja nya samspel som uppstår och möjliggörs av att mobilt tillgängliggöra verksamhetens business intelligencesv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2012sv
dc.relation.ispartofseries065sv
dc.subjectmobil BIsv
dc.subjectmobil enhetsv
dc.subjectmobilt arbetesv
dc.subjectbeslutsfattandesv
dc.titleMobila enheter som stöd i arbetslivet - En studie i behov och använding av "Mobil Business Intelligence"sv
dc.title.alternativeMobile devices as support in the worklife - A study of needs and use of "Mobile Business Intelligence"sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record