Show simple item record

dc.contributor.authorBergström, Ingrid
dc.date.accessioned2012-08-22T10:15:37Z
dc.date.available2012-08-22T10:15:37Z
dc.date.issued2012-08-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/30132
dc.description.abstractSyfte: Undersöka utländska föräldrars erfarenheter och uppfattningar av kontakter med läraren i den svenska skolan, för att kunna utveckla samarbetet mellan skolan och föräldrar med utländsk bakgrund. Teori: Genom ett fenomenologiskt förhållningssätt försöka förstå hur 10 föräldrar med utländskbakgrund utifrån sitt perspektiv upplever och beskriver kontakten med läraren i den svenska skolan. Metod: Studien utförs genom fenomenologiskt halvstrukturerade kvalitativa intervjuer. Resultat: Genom att den personliga kontakten med läraren utvidgas känner sig de flesta föräldrarna i undersökningen mer välkomna till skolan. Föräldrarna beskriver på olika sätt hur de bäst får kontakt med läraren. Viktiga ingredienser i kontakten är att läraren ger föräldrarna av sin tid och sitt engagemang. De här komponenterna återfinns också i studiens litteraturanknytning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-05 PDGX62sv
dc.titleFöräldrars syn på kontakten med lärare. En undersökning av hur föräldrar med utländsk bakgrund upplever kontakten med lärare i den svenska skolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record