dc.contributor.author | Bergström, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2012-08-22T10:15:37Z | |
dc.date.available | 2012-08-22T10:15:37Z | |
dc.date.issued | 2012-08-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/30132 | |
dc.description.abstract | Syfte: Undersöka utländska föräldrars erfarenheter och uppfattningar av kontakter med läraren i den svenska skolan, för att kunna utveckla samarbetet mellan skolan och föräldrar med utländsk bakgrund.
Teori: Genom ett fenomenologiskt förhållningssätt försöka förstå hur 10 föräldrar med utländskbakgrund utifrån sitt perspektiv upplever och beskriver kontakten med läraren i den svenska skolan.
Metod: Studien utförs genom fenomenologiskt halvstrukturerade kvalitativa intervjuer.
Resultat: Genom att den personliga kontakten med läraren utvidgas känner sig de flesta föräldrarna i undersökningen mer välkomna till skolan. Föräldrarna beskriver på olika sätt hur de bäst får kontakt med läraren. Viktiga ingredienser i kontakten är att läraren ger föräldrarna av sin tid och sitt engagemang. De här komponenterna återfinns också i studiens litteraturanknytning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT12-IPS-05 PDGX62 | sv |
dc.title | Föräldrars syn på kontakten med lärare. En undersökning av hur föräldrar med utländsk bakgrund upplever kontakten med lärare i den svenska skolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |