dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen är att undersöka och peka på hur historieundervisning lättare kan
bedrivas utomhus i stadsmiljö på historiska platser med digitala hjälpmedel, samt att peka på
fördelar och nackdelar med utomhuspedagogik. Huvudfrågorna som styr uppsatsen är; Vilka
digitala möjligheter finns för att bedriva mer historieundervisning utomhus? Vilka fördelar
och nackdelar finns det med att lämna klassrummet ur ett utomhus- och historiepedagogiskt
perspektiv? Undersökningen har genomförts med kvalitativa intervjuer med pedagoger från
flera olika områden; muséer med stadsvandringar, läromedelsförlag och Göteborgs Stad.
Resultatet blev att det nu 011 finns en mängd digitala möjligheter att bedriva mer
historieundervisning utomhus. Tekniken tar hela tiden fortlöpande steg framåt. Elever har
oftast redan tillgång till tekniken och de använder sig av den frekvent. Vi kommer få se
alltmer av möjligheter som det digitala erbjuder, speciellt från läromedelsförlagen. Det finns
många goda skäl till att ta undervisning ut från klassrummet med stöd i läroplanen,
ämnesplaner för historia, bland utomhuspedagoger och i sociokulturella tankegångar. De
intervjuade pedagogerna gav många anledningar till att flytta ut ur klassrummen. Det handlar
om att vara på plats och att lära av verkligheten och se spåren av det förflutna. Det är en stor
pedagogisk vinst. Nackdelarna med att vistas utomhus handlar om väderberoende,
koncentration och rädsla för att eleverna ska tappa fokus. Uppsatsen handlar om Göteborg
men är i min mening generaliserbar på fler större städer. Det går att uttala sig allomfattande
om fördelarna med att undervisa på det här viset. Dessutom behöver det inte bara gälla
historia även om det visade sig extra fördelaktigt. Ämnen som samhällskunskap vore också
lämpligt att bedriva mer på plats. För min egen del så har jag fått upp ögonen för det här sättet
att undervisa och det är min förhoppning att den som läst uppsatsen också blir inspirerad att
bedriva mer undervisning utomhus, gärna med digitala hjälpmedel.
| sv |