Det nödvändiga HANDarbetet
Abstract
Sammanfattning:
Min avsikt är att problematisera en konstnärlig process där du inte har tillgång till dina
händer, jag visar detta med hjälp av otympliga trähänder i arbete. Jag använde mig av leken
som metod och gestaltade med en film. Filmen avser att synliggöra den tysta kunskapen som
kan sitta i händerna och den många gånger långa process som föregår ett konstnärligt
skapande.
Kanske är mitt val av gestaltning med en film något motsägelsefullt, när jag vill betona
handens arbete, då filmarbete består av mycket efterarbete vid datorn. Detta är också en av
frågeställningarna jag vill belysa:
- Kan praktik och teori i skolan berika varandra utan att det sker på bekostnad
av någondera?
- Är teknikbaserade utbildningsmaterial och mallar något som utarmar det individuella
uttrycket eller kan det tvärtom befrukta det?
Film är ett medium som når ut till många och ligger i tiden med den nya läroplanens fokus på
visuell kultur. Dessutom var det en utmaning för mig personligen. Jag vill hävda att min film
har stor betydelse för bildläraryrket, särskilt under rådande skolpolitik, där den nya läroplanen
tar bort bild som obligatoriskt ämne på gymnasiet. Med filmen vill jag visa elever på glädjen
och tillfredsställelsen av att skapa med händerna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Gerinder, Lisa
Keywords
handens arbete
tyst kunskap
multimodalitet
lek
Language
sv