dc.description.abstract | Ingången till denna uppsats bygger på att kreativitet är en allmän medfödd förmåga som i många fall avtar med
åren. Denna uppsats är både en teoristudie i ämnet kreativitet och en kvalitativ intervjustudie med fyra kreativt
yrkesverksamma personer. Syftet med uppsatsens teoristudie var att ta reda på vilka faktorer eller förutsättningar
under uppväxten som har betydelse för ett fortsatt kreativt liv. Jag beskriver olika tolkningar av kreativitet och
varför det är viktigt, både för individen och för samhället. Utifrån frågeställningar i teoristudien gjorde jag en
egen kvalitativ intervjustudie av fyra individer som idag arbetar kreativt. Huvudfrågan jag ställde var: Hur blir
man en kreativ människa? Utifrån svaren fick jag fram och presenterar ca 0 faktorer, t.ex. barndom,
familjebakgrund, skolerfarenheter, personlighet och talang som väsentliga förutsättningar för kreativitet. Jag
diskuterar också i vilken utsträckning dessa faktorer bidragit positivt till ett kreativt kapital hos dessa fyra
individer. Resultatet gav att de fyra individerna generellt har ett stort kreativt kapital men att de kreativa
resurserna inte alltid funnits i familjen. Barndomen, särskilt de första åren har haft stor betydelse. De har också
grundlagt sin talang i barndomen. En väsentligt bidragande faktor i bevarandet av kreativitet är att utveckla
motståndskraft för kritik. De didaktiska konsekvenserna gav att det är av grundläggande betydelse att barn och
unga får uppleva trygghet och självständighet i sin barndom och att de blir sedda så att de upptäcker sin talang
och hittar sin plats i tillvaron. | sv |