Att undervisa med förutsättning för god miljö och hållbar utveckling
Abstract
Syftet med denna studie är att ta reda på vad hållbar utveckling innebär och undersöka hur slöjdlärare förhåller
sig till hållbar utveckling i ämnet slöjd och hur de undervisar i området. I studien har en enkätundersökning
utförts för att undersöka hur slöjdlärare undervisar i hållbar utveckling. En förfrågan gick ut via e-post till
samtliga skolor i Göteborgs stad med årskurserna F-5, F-6 och F-9 om tillträde till slöjdlärarens e-post på skolan.
69 slöjdlärare fick sedan en förfrågan om de ville delta i undersökningen och av dessa medverkade 9. Studiens
slutsats är att respondenterna i undersökningen till viss del använder sig av hållbar utveckling i undervisningen
utan att de själva fått tillräcklig utbildning i ämnet. Styrdokumenten vägleder slöjdlärarna till hur de kan
undervisa i hållbar utveckling, men att de gör detta efter eget bevåg och intresse. Det är viktigt att slöjdlärare får
en bra utbildning i hållbar utveckling under lärarutbildningen så att de på ett bra sätt kan undervisa i ämnet.
Ansvaret för att lära ut ligger hos lärare och i styrdokumenten står det om att eleverna skall utvecklas till kritiskt
tänkande människor och att utbildningen ska ge en god grund för att aktivt kunna delta i samhället. Hållbar
utveckling är en del av styrdokumenten och viktigt i undervisningen och därför är det viktigt för lärare att kunna
undervisa i området i respektive ämne.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Tvärne, Maria
Keywords
Slöjd
Hållbar utveckling
Undervisning
Konsumtio
Language
sv