Show simple item record

dc.contributor.authorHammar, Ulrikasv
dc.contributor.authorTamm, Dorissv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:09Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29932
dc.description.abstractGenom denna studie vill vi ta reda på bildens potential i förskola, grundskola och fritidshem. På vilket sätt kan bilden främja både barns tänkande och språk? Vi tror att det är lika viktigt att stärka barns identitet som det är att höja elevers färdighets- och kunskapsnivåer. Men då alla är olika och förstår på olika sätt, kan det vara svårt att förverkliga. Olika bildaktiviteter kan vara både ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag för kunskapande när det gäller elevers olikheter. Dock beror mycket på rådande atmosfär och attityd i verksamheten, bland kollegor och i arbetslag, vilket vi anser vara själva problemet. Inte minst för eleverna som är i svårigheter på grund av funktionshinder eller utvecklingshinder. Hur arbetar pedagoger med bild på förskola, skola och fritidshem för att förmedla olika kunskaper? Främst vill vi titta på pedagogers förhållningssätt, bakgrund, ledning och syfte. Detta görs genom blandade undersökningar, dels intervjuer och dels observationer. Dessa redovisas under resultat. Genom att kategorisera informanters svar i överskådliga bilder, presenteras vad som kommit fram i respektive intervju och observation. Vi jämför våra olika analysenheter, vilka är våra respektive VFU-platser i Västsverige, två grundskolor med fritidsverksamheter. Genom intervjuer och observationer har både lärare, fritidspedagoger och förskolelärare, fått komma till tals. De olika kommunala och fristående verksamheter, bl.a. en flerspråkig förskola, har haft olika sätt att arbeta. När det gäller arbete med flerspråkighet undrar vi om det finns likheter mellan modersmål och bildspråk? Oavsett ålder, bakgrund och kön har alla ett bildspråk, menar Lindgren (2005). Bilden står för ett vidgat språkbegrepp. Genom bild kan alla elevers kreativitet, fantasi och mångfald tas vara på. I vårt framtida pedagogyrke anser vi att det är viktigt att se till att eleverna behåller dessa egenskaper och utveckla dem genom hela skoltiden och in i vuxenlivet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIdentitetsv
dc.subjectspråksv
dc.subjectfantasisv
dc.subjectkreativitetsv
dc.title”På vilket sätt är bild ett jagstärkande och ett stimulerande bidrag i förskolan, skolan och på fritidshem?”sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record