Interaktiv skrivtavla i skolan – en pedagogisk tillgång?
Abstract
___________________________________________________________________________
Syftet med min uppsats är att undersöka vad den interaktiva skrivtavlan har för funktion i skolan och
ge en tydligare bild om den används på ett sätt som stödjer läroplanens mål.
Studien har genomförts på tre olika skolor i Göteborg med omnejd. På varje skola har pedagogen
observerats under ett lektionspass då de på något sätt använder sig av den interaktiva skrivtavlan med
elever i åldrarna 6-9 år. För att få ett mer trovärdigt resultat har pedagogerna även intervjuats. Även
rektorerna på vardera skola har intervjuats.
Därefter är resultatet analyserat utifrån ett sociokulturellt perspektiv då det perspektivet har
genomsyrat utbildningen på lärarprogrammet och också är det perspektiv som dagens forskningar
bygger på. Efter det kommer de faktorer som intervjuerna visar är viktiga för att den interaktiva
skrivtavlan ska få en pedagogisk funktion i skolan lyftas.
Studien visar att användandet av den interaktiva skrivtavlan är på väg att få en plats och en pedagogisk
funktion i skolan men att det fortfarande finns utrymme att förbättra användandet. Detta genom att
dels se på användandet av den interaktiva skrivtavlan ur ett sociokulturellt perspektiv och på det sättet
främja lärande och också genom att uppfylla de faktorer som pedagoger och rektorer anser är viktiga
för att den interaktiva skrivtavlan ska få en pedagogisk funktion i skolan. Genom att lyfta behovet av
rätt anpassad utbildning i hur den interaktiva skrivtavlan kan användas för pedagogerna, öka tillgången
på lämpligt material men främst ge pedagogerna tid att utveckla sina egna kunskaper inom
användandet av den interaktiva skrivtavlan så tror jag att den interaktiva skrivtavlan har en större
chans att få en pedagogisk funktion i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Fabo, Sofie
Keywords
interaktiv skrivtavla
Smartboard
IKT
sociokultu
Language
sv