Vad motiverar elever att fullfölja sina studier i italienska? – En kvalitativ studie om elevers och lärares uppfattningar kring motivation för språkstudier.
Abstract
Sammanfattning: Denna studies huvudsyfte var att få veta mer om vad som motiverar elever att fullfölja
sina studier i italienska till och med gymnasieskolans steg 3. De flesta eleverna hoppar av italienskastudierna
redan efter steg 1 ellermen ett antal elever bestämmer sig för att fortsätta trots att detta inte är obligatoriskt. En
fråga som ställdes var då vilken inverkan elevens attityd till språket och motivation för studierna har på beslutet
att fortsätta. Studien har ett stort fokus på motivationsfrågan; därför var tanken att bland annat undersöka hur
egna intressen och drivkrafter påverkar motivationen i förhållande till sådant som mer hör ihop med yttre
belöningar såsom till exempel goda betyg, meritpoäng och framtida karriärmöjligheter.
Metoden som användes är huvudsakligen kvalitativ med kvantitativa inslag. Samtalsintervjuer utfördes med
undervisande lärare på italienska steg 3 och enkäter bestående av mestadels öppna frågor gjordes med deras
elever. På så vis framgick de aktuella elevernas uppfattningar samtidigt som lärararna uttalade sig om dessa och
även erfarenheter av tidigare elever.
Resultaten visar att goda relationer främst mellan lärare och elev har en stor betydelse för elevens beslut att
fortsätta språkstudierna. Det finns även andra faktorer som spelar en stor roll för att eleven skall fullfölja
studierna. En entusiastisk och uppmuntrande lärare är en klart motivationshöjande faktor. Variation i
undervisningen är också mycket viktigt för att eleven ska känna motivation för studierna. Eleverna som ingår i
studien har en mycket positiv attityd till italienskan och ser ett stort värde i dessa kunskaper vilket också bidrar
till att de fortsätter. Allmänt ser man hur egna intressen och drivkrafter har störst betydelse för elevens
motivation. Det är dock tydligt att detta hos de flesta elever kombineras med en strävan efter yttre belöningar
såsom goda betyg, meritpoäng och framtida karriärmöjligheter.
För läraryrket kan denna studie ha ett värde av att man har fått en del information om elevernas syn på vad som
motiverar dem att fullfölja språkstudierna i italienska och även andra språk. Detta kan man ta hänsyn till i sitt
dagliga arbete då man gör undervisningen intressant och motivationshöjande för att få eleverna att stanna kvar
och inte hoppa av kursen.
i
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Andrésen, Stefan
Keywords
motivation
attityd
språkstudier
italienska
Language
sv