En klass för sig
dc.contributor.author | Andersson, Linda | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:27:06Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:27:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29883 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet är att undersöka hur man kan arbeta med pedagogiskt drama och konflikthantering i en specialklass och även se vad eleverna i klassen tycker om drama i undervisningen. Metod och genomförande: Studien har genomförts med en kvalitativ metod med observationer och samtalsintervjuer. Dramaövningar har utförts med elever som sedan har utvärderats. Resultat: Resultatet visade hur man kan arbeta med drama i undervisningen för att främja arbetet med konflikthantering. Studien tar upp övningar som kan vara bra att använda för att starta en grund för att förebygga och hantera konflikter som kan uppstå. Via observationer och intervjuer ges det en inblick hur det kan se ut i mötet mellan elever i och utanför klassrummet. Enligt studien är drama inget som den undersökta skolan arbetar med nu, men tar upp övningar och metoder som skulle kunna vara ett alternativ till övrig undervisning. Slutsats: För att lyckas med pedagogiskt drama och konflikthantering krävs en engagerad pedagog som tar sig tid och vill arbeta med drama. Forskning visar att pedagogiskt drama är ett bra komplement till mer traditionell undervisning som skapar möjlighet att utvecklas och samverka med andra. Man får chans att uttrycka sina känslor och lära sig att lyssna och respektera andra. Har man dramaövningar som är genomtänkta och har ett syfte med det man gör kan man komma långt. Tycker eleverna att arbetet är roligt ökar arbetslusten och målet är att få med så många som möjligt. Alla lär vi in på olika sätt och detta är ett, som tillsammans med eleverna kan skapa en helhet i undervisningen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | En klass för sig | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |