Lärares och lärarstudenters inställning till konflikter och konflikthantering
Abstract
Tidigare forskning beskriver att konflikter i skolan har förändrats och förvärrats på senare år, språket har blivit grövre, liksom de rasistiska påhoppen. Det moderna samhället lägger stora resurser på att utveckla ny teknologi och på att implementera den i skolvärlden men behovet av sociala aspekter lägger man mindre vikt på. Skolan är en naturlig arena för lärandet av konflikthantering men fortfarande förvärras konflikter. Enligt Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 är det viktigt att skolan hjälper eleverna att främja sin förståelse för andra människor. Skolan skall förebygga att någon utsätts för diskriminering eller någon annan kränkande behandling.
I denna studie undersöker vi hur lärarstudenter och verksamma lärare resonerar kring begreppet konflikt.
Undersökningen är genomförd med hjälp av enkätundersökning där lärarstudenter och lärare skriver hur de resonerar och hanterar konflikter. Vi undersöker om drama används på något sätt för att förebygga konflikter. Vi vill introducera konflikthanteringsmetoder som drama och medling, eftersom vi anser att drama och medling är ett givande sätt att förebygga destruktiva konflikter. Resultatet visar att respondenterna i de båda grupperna definierar konflikt ungefär på samma sätt medan att det varierar i hur de tänker kring förebyggandet av konflikter. Kommunikation och empati är centralt för både lärarstudenterna och verksamma lärarna. I verksamma lärarnas arbete används drama till en viss del men vi stöter även på respondenter som absolut inte kan tänka sig att arbeta med drama som metod.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Abdulkarim, Sheni
Hassoun, Lucy
Keywords
Konflikhantering
konflikthanteringsmodeller
DRAC
Language
sv