Show simple item record

dc.contributor.authorTidman, Ceciliasv
dc.contributor.authorJansson, Elenorsv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:05Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29868
dc.description.abstractSyftet med vår studie är att ta reda på i vilken utsträckning man använder sig av djur i allmänhet som ett specialpedagogisk redskap inom särskolan och vad det finns för belägg för att detta skulle kunna vara en användbar metod. Vi har använt oss av metoderna enkätundersökning med specialpedagoger verksamma i särskolan samt telefonintervju med personer som arbetar med djur i ett pedagogiskt syfte. Vi har även tagit del av den forskning som finns kring ämnet och har upptäckt att ämnet är relativt outforskat i Sverige. Genom våra undersökningar kom vi även fram till att särskolor sällan använder sig av djurrelaterad specialpedagogik även om detta finns att tillgå och att man vet att det kan ha positiva effekter på barns utveckling och lärande. Vi anser att vår studie har stor relevans för fortsatt forskning kring synen på hur djur kan användas som ett pedagogiskt redskap. Med vår studie vill vi ”så ett frö” för att väcka tankar och påverka framtida utformning av specialpedagogiska metoder.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpecialpedagogiksv
dc.subjectDjurrelaterad specialpedagogiksv
dc.titleDjur som stöd inom den specialpedagogiska verksamhetensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record