Läromedel för kursplanens uppfyllande – en enkätstudie om läromedel i fysik på mellanstadiet
Abstract
Sammanfattning:
Syfte
Uppsatsens övergripande syfte var att ta reda på om innehållet i de läromedel i fysik som används på
mellanstadiet är adekvata utifrån den nya kursplanen i Lgr 11. Ett delsyfte är också att kartlägga i vilken
omfattning dessa läromedel används.
Huvudfråga
Hur väl motsvarar innehåll i befintliga läromedel kunskapskrav och centralt innehåll för årskurs 4-6 i den nya
kursplanen för fysik?
Metod och material
För att besvara uppsatsens huvudfrågeställning har jag analyserat vad som skiljer kursplanen i fysik i Lgr 11 från
den i Lpo 94. Därefter har en enkätstudie genomförts för att ta reda på vad lärare som undervisar i fysik på
mellanstadiet anser om läromedlens innehåll. Läromedel i uppsatsen avser främst läroböcker med tillhörande
material.
Resultat
De områden som nu tillskrivs en större vikt på mellanstadiet jämfört med den tidigare läroplanen är energi och
rörelse. Kartläggningen av läromedelsanvändningen visar att de flesta lärare som undervisar i fysik på
mellanstadiet inte baserar sin undervisning på läromedel i hög grad. Av enkätundersökningen framkommer att en
betydande del av lärarna inte anser läromedlens innehåll om dessa områden tillräckligt bra. Därmed kan inte
befintligt läromedel vara helt adekvat utifrån den nya kursplanen i fysik. Läromedel måste därför kompletteras
med annat material i undervisningen.
Betydelse för läraryrket
Att analysera vilka läromedel och arbetsmetoder som ska användas för att eleverna ska uppnå de kunskapskrav
som ställs i kursplanen är centralt för läraren. Studien visar att användande av läromedel inte kan ses som en
garanti för att elever uppnår det mål som finns i läroplanen. Den något negativa bild som formas efter lärarnas
åsikter om läromedels innehåll skulle eventuellt kunna ge upphov till nya läroböcker.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Benkel, Ida
Keywords
Läromedel
fysik
kursplan
Lgr 11
Lpo 94
mellan
Language
sv