Show simple item record

dc.contributor.authorMagouli, Forozansv
dc.date.accessioned2012-07-20T07:27:03Z
dc.date.available2012-07-20T07:27:03Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29834
dc.description.abstractSyfte: Vårt syfte med arbetet är att ur skolsköterskans perspektiv belysa kraven på lärarnas kunskaper för att kunna bemöta de behov barn med diabetes typ 1 har i skolan. Teori: Pedagogik som behandlar underlättning av lärares arbete med elever med kronisk sjukdom har nyttjats. Medicinska fakta som förklarar tillståndet diabetes Mellitus och konsekvenser av denna sjukdom har använts. Metod: En kvalitativ metod har använts, där sex skolsköterskor intervjuats för att få fram vilka kunskaper är nödvändiga för lärare i bemötande av elever med diabetes typ1. Frågeställningar: Vad behöver lärare känna till för att kunna bemöta barn med diabetes typ1i skolan? På vilket sätt får lärare kunskap att hantera situationer som kan uppstå med anledning av diagnosen? Vilka brister kan det finnas i lärarnas kunskaper? På vilket sätt skulle dessa kunna åtgärdas? 1   sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkolasv
dc.subjectdiabetessv
dc.subjectkunskapsv
dc.subjectläraresv
dc.subjecteleversv
dc.subjectskolskötsv
dc.titleVilka kunskaper bör lärare ha för att bemöta barn med diabetes typ1 ur skolsköterskas perspektiv.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record