En undersökning om hur barn och elevers språk utvecklas i en svensk skola i Beijing, Kina. Typ av arbete: Examensarbete (15hp)
Abstract
Att belysa barn och elevers språkutveckling är en viktig aspekt i deras vidare utveckling. På Svenska skolan i Beijing så har det uppmärksammats de kulturella skillnaderna som påverkar barnen i deras språkutveckling. Det är viktigt att barn och elever får likvärdig undervisning, så som det är i Sverige då de efter några år eventuellt ska komma tillbaka igen. Situationen utomlands kan bli en stor omställning för barnet som kan påverka deras utveckling. Problemet som jag sålunda utgick ifrån var att se hur eleverna använder deras olika språkkunskaper i en svensk skola utomlands där det finns andra faktorer så som miljö, språkanvändningen, kultur som kan påverka språkets utveckling. Jag har gjort en kvalitativ och en kvantitativ undersökning med eleverna och lärare där jag såg hur eleverna och lärare med olika språkbakgrunder kommunicerar med varandra.
Att upplysa läsaren om vad språket kan få för konsekvenser, för eleverna i skolan när det sker skiftningar i språkundervisningen är en aspekt som jag tar hänsyn till. Jag har använt mig av Vygotskij teorier om hur språket utvecklar barn och jag kopplar hans teorier till mina frågeställningar och elever/lärarnas intervju/enkät svar. Även litteratur om sociokulturell teori som Vygotskij tar upp i Säljö, Wellros om språk och kultur, Dysthe om dialog och samspel. Svenska skolan i Beijing tar vara på den kinesiska kulturen men ser till att bevara den svenska kulturen eftersom de ska följa svenska läroplanen ifrån skolverket som är en som grund i undervisningen.
Degree
Student essay