dc.contributor.author | Henriksson, Jonas | sv |
dc.contributor.author | Bjerner, Sofia | sv |
dc.date.accessioned | 2012-07-20T07:26:57Z | |
dc.date.available | 2012-07-20T07:26:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29770 | |
dc.description.abstract | Vårt syfte är att få en bild av barns inställning till normavvikande beteende. Vi vill även ta del av hur lärarna i
förskolan och grundskolans tidigare år arbetar för att förebygga negativ inställning och kränkande behandling på
grund av detta. För att få fram barnens åsikter kring detta använder vi oss av boksamtal. Vi kommer göra tio
stycken boksamtal i fem olika åldersgrupper då vi vill se om barns inställning till detta förändras med åldern. I
varje åldersgrupp har vi dessutom ett boksamtal med en pojk- respektive flickgrupp, så att vi även kan jämföra
om det finns någon skillnad på hur pojkar och flickor ser på normavvikande beteende. För att barnen ska tänka
kring ämnet, så använde vi oss utav boksamtal och en bok som tar upp just normavvikande beteende. För att
sätta in barnens åsikter i ett sammanhang, gjorde vi även fem intervjuer med barnens lärare. Genom att intervjua
pedagogerna får vi även deras syn på hur barns syn på normavvikande beteende ändras beroende på ålder. En
annan fråga vi ställer i samband med att vi intervjuar lärarna är hur stor möjlighet man har som pedagog att
påverka och arbeta med barnens syn på ämnet och hur mycket det är andra faktorer som spelar in. Vi ville även
se om det finns någon skillnad mellan hur man arbetar med detta i de olika åldrarna. Vi kunde tydligt se att det
fanns rådande normer i såväl förskola som skola och hur de barn som lever upp till dessa blir mer positivt
bemötta av de övriga barnen. Vi kom fram till att även ifall de fanns vissa skillnader mellan flickornas och
pojkarnas inställning och även mellan de olika åldrarna, så var de mindre än vad vi hade förväntat oss. En annan
skillnad som märktes var hur läraren för de yngsta barnen var betydligt mer insatt och hade en tydligare plan för
hur man arbetade med ämnet. Vi anser att vi som lärare kommer att ha nytta av detta då vi kan se hur man med
de äldre barnen kan utveckla sitt arbetssätt i dessa frågor. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | normer | sv |
dc.subject | normavvikande | sv |
dc.subject | genus | sv |
dc.subject | boksamtal | sv |
dc.subject | förskola, | sv |
dc.title | "Han är ju lite konstig..." : En studie genom boksamtal och intervjuer om barns inställning till normavvikande beteende | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |