Max - En fallstudie i CSR-kommunikation
Abstract
Max hamburgerrestaurang AB är ett företag som ligger i framkant inom branschen när det kommer till miljöarbete. Detta ligger till grund för vår studie och syftet är att söka svar på om det miljöarbete som Max hamburgerrestauranger genomför, uppfattas av deras kunder och om det har någon betydelse för kunderna i deras köpbeslut.
För att få svar på problemfrågorna och att uppnå vårt syfte har vi konstruerat en enkätundersökning bestående utav semistrukturerade frågor. Som teoretisk referensram, har vi använt teorier om CSR-kommunikation och köpbeslutsprocessen.
Studiens resultat visar att 42 % av våra respondenter var medvetna om att Max arbetar med miljön. Av alla de kunder som kände till detta hade alla fått kännedom om företagets miljöarbete i samband med besök i deras restauranger. Detta indikerar att respondenterna spenderar minimalt med tid på att aktivt söka information via andra kommunikationskanaler. Få av kunderna använde miljöargumentet som anledning till att välja Max och har svårt att omvandla sin miljömedvetenhet till ett hållbart köpmönster. Studien visade även på skillnader i kön där det visade sig att kvinnor generellt sett har en större miljömedvetenhet. Yngre respondenter uppvisar även en större medvetenhet än äldre människor.
Att arbeta för en bättre miljö är något som anses bli allt viktigare och vi anser att Max engagemang ger dem möjlighet att skapa sig fördelar. Genom att marknadsföra sitt miljöarbete på ett mer effektivt sätt, så skulle de kunna nå ut till potentiella kunder.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-07-02Author
Karlsson, Maria
Sjöberg, Tobias
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
11/12:1
Language
swe