Show simple item record

dc.contributor.authorLindström, Johan
dc.date.accessioned2012-04-13T10:00:11Z
dc.date.available2012-04-13T10:00:11Z
dc.date.issued2012-04-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29085
dc.description.abstractBakgrund och problem: Målet med undersökningen är att beskriva kommunens styrsätt av gymnasial utbildningsverksamhet. Eftersom användningsområdet är lite utforskat är sättet olika nivåer i offentlig utbildningsförvaltning använder informell information, formella och mindre formella styrmedel väsentligt. Undersökningen försöker ta reda på om det modernare behovet av icke finansiella mått i en decentraliserad organisation är tillgodosett och hur information hämtas och används för att styra mot pedagogiska och finansiella mål. Syfte: Att beskriva hur beslutsfattare använder finansiell och icke finansiell information i offentlig verksamhet för att styra en utbildningsförvaltning. Metod: Intervjuer har genomförts på tre nivåer i organisationen, gymnasieenheter, utbildningsförvaltning och kommunnämnd. Resultat och slutsatser: Största delen av chefernas informationsanvändning kommer från informella källor och verksamhetsrapporter. Ekonomin är överordnad och styrs med formella styrmedlet budget och verksamheten styrs främst med information från informella källor och verksamhetsrapporter från många typer av möten men även en del bearbetade rapporter som har betydelse för att budgeten hålls används. Riktningen av uppmärksamhet på problem görs utifrån avvikelser från budget, verksamhetsrapporterna och informella källor. Ansvarsstyrningen utgår från finansiella mått i budgeten och måluppfyllelsen i verksamheten. Beslutsunderlagen hämtas från alla typer av rapporter och informella källor men påverkas av individerna i verksamheten, politiken och regelverk för hur skolan ska bedrivas. Förslag till fortsatt forskning: • Vilken betydelse för verksamheten och medarbetarna får beslut grundade på muntlig information istället för rapporter? • Hur påverkar den kommande användningen av BSC på gymnasiet styrningen i utbildningsverksamheten?sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries11-12-30sv
dc.titleAnvändning av ekonomistyrning i Göteborgs stads gymnasieutbildning -Fallstudie centrumsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record