dc.contributor.author | Lindström, Johan | |
dc.date.accessioned | 2012-04-13T10:00:11Z | |
dc.date.available | 2012-04-13T10:00:11Z | |
dc.date.issued | 2012-04-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/29085 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Målet med undersökningen är att beskriva kommunens styrsätt av
gymnasial utbildningsverksamhet. Eftersom användningsområdet är lite utforskat är sättet
olika nivåer i offentlig utbildningsförvaltning använder informell information, formella och
mindre formella styrmedel väsentligt. Undersökningen försöker ta reda på om det modernare
behovet av icke finansiella mått i en decentraliserad organisation är tillgodosett och hur
information hämtas och används för att styra mot pedagogiska och finansiella mål.
Syfte: Att beskriva hur beslutsfattare använder finansiell och icke finansiell information i
offentlig verksamhet för att styra en utbildningsförvaltning.
Metod: Intervjuer har genomförts på tre nivåer i organisationen, gymnasieenheter,
utbildningsförvaltning och kommunnämnd.
Resultat och slutsatser: Största delen av chefernas informationsanvändning kommer från
informella källor och verksamhetsrapporter. Ekonomin är överordnad och styrs med formella
styrmedlet budget och verksamheten styrs främst med information från informella källor och
verksamhetsrapporter från många typer av möten men även en del bearbetade rapporter som
har betydelse för att budgeten hålls används.
Riktningen av uppmärksamhet på problem görs utifrån avvikelser från budget,
verksamhetsrapporterna och informella källor.
Ansvarsstyrningen utgår från finansiella mått i budgeten och måluppfyllelsen i verksamheten.
Beslutsunderlagen hämtas från alla typer av rapporter och informella källor men påverkas av
individerna i verksamheten, politiken och regelverk för hur skolan ska bedrivas.
Förslag till fortsatt forskning:
• Vilken betydelse för verksamheten och medarbetarna får beslut grundade på muntlig
information istället för rapporter?
• Hur påverkar den kommande användningen av BSC på gymnasiet styrningen i
utbildningsverksamheten? | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 11-12-30 | sv |
dc.title | Användning av ekonomistyrning i Göteborgs stads gymnasieutbildning -Fallstudie centrum | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |