dc.contributor.author | Ekberg, Gunilla | |
dc.date.accessioned | 2012-03-20T12:55:44Z | |
dc.date.available | 2012-03-20T12:55:44Z | |
dc.date.issued | 2012-03-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28978 | |
dc.description.abstract | "A picture is worth a thousand words!”
The purpose of this study is to show how familytherapy as a ground can deepen and demonstrate the value of using paintings to encourage the dialogue in coupletherapy. I have accomplished therapy with three different couples, which I report. All couples have painted four paintings each (encl.1-3) and have talked about their pictures. Through qualitative deapinterviews, every person has got the opportunity to tell their experience of painting together with their partner. The result shows that the couples in the study have strengthened their relationships by painting stories of their lives.
"En bild säger mer än tusen ord”
Syftet med denna studie är hur man med familjeterapi som grund kan fördjupa och visa på värdet av att använda gemensamt målade bilder genom bildterapi för att få igång och fördjupa dialogen i parterapi. Jag har genomfört tre terapier som jag redovisar. Varje par har målat fyra bilder tillsammans (bil.1-3) och samtalat om bilderna. Genom kvalitativa djupintervjuer har varje deltagare fått berätta om sin upplevelse av att måla bilder tillsammans. Resultatet visar att de medverkande paren har genom närhet och närvaro målat gemensamma livsberättelser som varit stärkande i deras parförhållande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | familjeterapi, bildterapi, parterapi, närhet, närvaro, gemenskap, livsberättelser | sv |
dc.title | MÅLA TILLSAMMANS BILDTERAPI MED PAR | sv |
dc.title.alternative | A PICTURE IS WORTH A THOUSAND WORDS! | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |