dc.contributor.author | Jonasson, Amanda | |
dc.date.accessioned | 2012-02-27T11:09:02Z | |
dc.date.available | 2012-02-27T11:09:02Z | |
dc.date.issued | 2012-02-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/28836 | |
dc.description | Kandidatuppsats i kulturgeografi och geografi med kulturgeografisk inriktning | sv |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Att ha en bra trafiksituation i en kommun är mycket viktigt. Det är viktigt för att skapa en god
möjlighet för människor att kunna förflytta sig på ett enkelt och smidigt sätt med god
geografisk räckvidd. Att ha ett utvecklat system för kollektiva färdmedel samt cykel- och
gångvägar ökar dessutom hållbarheten i kommunen, både vad gäller människors möjlighet att
resa på ett hållbart sätt, samt för samhället i stort då det inte tär på naturens resurser eller
människors hälsa i samma utsträckning som biltrafiken gör. Ett utvecklat
kollektivtrafiksystem är också något som välkomnas hos de allra flesta, samtidigt som det för
många är svårt att välja bort bilen som färdmedel. Detta för att det är ett fordon som bidrar till
flexibilitet och bekvämlighet i vardagen och är förknippat med många positiva känslor. Då
bilismen ökar från år till år är det viktigt att komma fram med ett bra alternativ till det för att
skapa hållbara samhällen i framtiden.
Syftet med denna uppsats är att ingående undersöka hur en enskild kommun kan öka den
lokala och regionala kollektivtrafiken och andra hållbara transporter med olika typer av
infrastruktur som stöd. Jag har valt att som fall ingående analysera hur Halmstads kommun
arbetar med att skapa hållbara transporter. För att kunna uppnå syftet ställs följande
frågeställningar:
• Hur kan användningen av kollektiva färdmedel öka i en kommun?
• Hur kan olika typer av infrastruktur öka kollektivtrafiken i en kommun? Det handlar
om hur teknisk, fysisk och social infrastruktur (service och information) kan öka
kollektivtrafiken i en kommun.
Fallet Halmstad valdes dels för att det är en ekokommun med värderingar som värnar om
miljön, och dels för att de har kommit långt i sitt arbete för ett mer hållbart transportsystem.
Som metod valdes en kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer med planerare och
dokumentstudie av Halmstads kommuns Handlingsprogram för Hållbara transporter –
transportstrategi för Halmstad 2030, Halmstads kommuns Handlingsprogram för hållbara
transporter – transportplan för Halmstad 2030, Cykelplan 2010, samt Halmstad resecentrum.
Genom att genomföra intervjuer med personer som arbetar med transportfrågor, som
trafikstrateg och trafikutvecklare, ges en bra inblick i hur arbetet och planeringen rent konkret
går till i en kommun samt hur prioriteringarna ser ut. Intervjuerna tillsammans med analysen
av dokumenten visar hur det går att ändra trafiksituationen i den enskilda kommunen mot ett
mer hållbart transportsystem, där det tas hänsyn till både människors hälsa och deras
välbefinnande samt till naturen där den negativa påverkan minimeras. För att uppnå hållbarhet
skall det ske hållbar utveckling ur både ekologisk, ekonomisk och social synvinkel.
Resultatet visar att det går att skapa ett mer hållbart transportsystem, men att det tar mycket
tid och hårt arbete. Det finns flera olika typer av infrastrukturlösningar som kan öka
kollektivtrafiken och andra hållbara transporter i en kommun, och det är en blandning av
teknisk och fysisk infrastruktur samt ökad information och service som ger bästa resultat.
Resultatet visar också att bästa sättet att uppnå ökad kollektivtrafik inte enbart handlar om att
öka mängden bussar, tåg och deras rutter i kommunen, utan att även parallellt öka
användandet av cykel och gång, och på så sätt även öka antalet cykel- och gångbanor så att
framkomligheten blir bättre. Detta är viktigt då cykel och gång ökar kollektivtrafikens chans
att konkurrera med bilen. Det bör alltså planeras för både kollektivtrafik, gång och cykel för
att uppnå bättre kollektivtrafik och ett hållbart transportsystem. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Student essay | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kulturgeografi och geografi med kulturgeografisk inriktning 2012:10 | sv |
dc.title | Kollektivtrafik och cykel ger förutsättning för hållbart resande - En studie om planering för att öka hållbart resande och skapa hållbar utveckling i Halmstads kommun | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviorLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg. Human and Economic Geography | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet. Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |