Föräldrars upplevelse av föräldrastöd i grupp -inom mödrahälsovården
Parents experience of education in antenatal care
Abstract
Att vänta barn innebär en tid av förändring och lärande. På föräldrautbildningen numera kallat föräldrastöd i grupp, ska det väntande paret få tillgång till information och kunskap, råd och stöd. Ansvaret för barnets bästa ligger såväl på föräldrarna som på samhället, och föräldraut-bildningen ska främja det friska, positiva och naturliga i att vänta, föda, adoptera och växa tillsammans med barn. Föräldrautbildningen har genomgått en stor förändring sedan den upp-kom och ändras fortlöpande med tiden. Syftet med studien var att undersöka föräldrars upplevelse av föräldrastöd i grupp inom mödrahälsovården. Metoden hade en kvalitativ ansats och intervjuer användes som datainsamlingsmetod. Resultatet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visade att föräldrarna tyckte att det var viktigt med information, att den var lättillgänglig men att de redan visste mycket sedan tidigare. Det beskrevs mycket viktigt att utrymme gavs för diskussioner i gruppen samt för relationen paret emellan. Gruppen som sådan och social tillhörighet var en stor behållning. Pappan var med på utbildningen men upplevdes inte delaktig. Konklusionen är att föräldrastödet upplevdes som positiv och viktig men att formen behöver ändras, det behövs mer diskussion och fokus på gruppen. Även mer inriktning på pappans roll och ett tydligare och bättre fokus på jämställd-het behövs.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-02-16Author
Anesäter, Anna
Lauri, Frida
Keywords
antenatal vård
föräldrautbildning
graviditet
föräldrars upplevelse
kvalitativ innehållsanalys
Language
swe