Ett vinnande koncept för strategier med IKT i skolan – En vägledande modell för integrering av IKT-verktyg i skolan.
Winning strategy for the concept of ICT in schools -The guiding model for the integration of ICT tools in schools.
Abstract
Syftet med detta examensarbete är att formulera en vägledande modell av strategier som är lämpliga för att
integrera IKT i skolan. Syftet är också att med hjälp av huvudfrågor få en bild av vilka strategier som bör ingå i
en vägledande modell och som är viktiga för arbetets utfall.
Frågor:
Vilka mål har de fokuserat på?
Vilka strategier används för att implementera IKT i skolan?
Vilka konsekvenser och effekter av nyttan kan man se?
Min metod för att undersöka strategier i skolan har varit intervju som jag har kompletterat med teoretiska
studier av litteratur, styrdokument och historiskt bakgrundsmaterial. Genom att studera litteratur och
historiskt material, samt att gå igenom de forskningsrapporter och utvärderingar som gjorts har jag sett att det
finns brister i arbetet med IKT – strategier i skolan. Genom intervjuer och bakgrundsmaterial har jag funnit
effekter av både närvarande och frånvarande strategier, vars konsekvenser jag har sett som viktiga, för att
formulera en vägledande modell.
Jag vill med mitt arbete öka förståelse för strategiernas betydelse. Visa vilka effekter och konsekvenser de kan
få för elever i deras lärande, deras möjlighet till en jämlik undervisning, samt en ökad digital kompetens både
hos lärare och elever.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2012-02-03Author
Ljungberg, Elisabeth
Keywords
strategi
ntegrera
IKT
skola
ledning
IT-enhet
IKT- plan
nytta
vägledande modell
mål
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:028
Language
swe