Visa enkel post

dc.contributor.authorEkström, Magnus
dc.date.accessioned2012-02-03T10:19:46Z
dc.date.available2012-02-03T10:19:46Z
dc.date.issued2012-02-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28505
dc.description.abstractDet har gjorts mycket forskning på pedagogiska datorspel och hur de kan användas i undervisning. Den här studien har försökt sammanfatta och sammanställa detta till en modell för hur datorspel kan utforskas och analyseras anpassat till verksamheten. Syftet med studien är således: Att utmejsla ett ramverk för pedagoger för högre åldrar, som kan hjälpa till att avgöra hur bra olika datorspel (underhållningsspel och pedagogiska spel) skulle kunna fungera i verksamheten. Två strategispel med inriktning mot historia har analyserats, Age of Empires 3 och Making History: The Calm and the Storm. Spelen har spelats och sedan analyserats utifrån RETAINmodellen. De har därefters spelats av fyra elever som har observerats, vilket har gett insyn i vilka aspekter som är viktiga att titta på som pedagog vid analys av datorspel. Resultatet mynnar ut i ett antal olika kategorier och frågor som kan hjälpa till vid analys av ett datorspel som ev. kan användas i undervisning. Vad spelet har för fokus, lärande eller underhållning? Vad spelet har för relevans till undervisningen? Hur har det akademiska materialet inkorporerats i spelet? I vilken kontext ska spelet spelas? Hur ska man tillämpa de kunskaper som spelet ger? Kan spelet verka motiverande och hur mycket tid och resurser måste läggas på spelet i sin helhet? Detta ramverk är förhoppningsvis så pass konkreta och lättförståeliga att de kan användas av en pedagog i verksamhet för att avgöra hur bra ett datorspel kan inkorporeras i en verksamhet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2010:025sv
dc.subjectdatorspelsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectRETAINsv
dc.subjectAge Of Empiressv
dc.subjectMaking Historysv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectedutainmentsv
dc.subjectCOTSsv
dc.titleKriget om lärandet - En studie om datorspel och lärande, och vilka aspekter som är viktiga för pedagoger att titta påsv
dc.title.alternativeWar on learning - A study of computer games and learning, and what aspects are important to educators to look at.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post