• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

C i uppförande?- rektorers och pedagogers inställning till förslaget att återinföra ordningsbetyg.

Abstract
Av dagens pågående debatter i media matas vi in med information om att skolan halkar efter kunskapsmässigt, hot, trakasserier och allmän oordning eskalerar. Med detta i åtanke har det vuxit fram en grundidé, att vi själva ville skapa oss en uppfattning om hur pedagoger och rektorer ställer sig i denna heta fråga. Med våra olika hållningar till den aktuella frågan gav det en extra krydda till vårt forskningsarbete. Vårt tillvägagångsätt med arbetet var att vi valde att utföra en kvalitativundersökning. Vi anser att metoden lämpar sig bäst till vårt arbete. Man får ett bättre samspel och intervjun blir mer levande mellan respondenten och intervjuaren än t.ex. enkätundersökning. Med intervjuerna ville vi belysa hur pedagoger och rektorer ser för fördelar och nackdelar med ordningsbetyget. Våra slumpmässigt utvalda grupper av respondenter bestod som sagt av rektorer och pedagoger som var sju stycken i antalet och alla var verksamma i de centralt belägna skolorna i Göteborg. Forskningsresultatet visar att både rektorer och pedagoger har en negativ inställning överlag till ett införande. Båda yrkesgrupperna säger att det måste finnas andra vägar att gå, andra verktyg att ta till istället för ordningsbetyget. Rektorerna och pedagogerna indikerar på att mer vuxna ska involveras i skolverksamheten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/28220
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_28220_1.pdf (386.8Kb)
Date
2011
Author
persson, daniel
batinic, zan
Keywords
Ordningsbetyg
Rektorer
Pedagoger
Folkpartiet
I
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV