C i uppförande?- rektorers och pedagogers inställning till förslaget att återinföra ordningsbetyg.
Abstract
Av dagens pågående debatter i media matas vi in med information om att skolan halkar efter kunskapsmässigt,
hot, trakasserier och allmän oordning eskalerar. Med detta i åtanke har det vuxit fram en grundidé, att vi själva
ville skapa oss en uppfattning om hur pedagoger och rektorer ställer sig i denna heta fråga. Med våra olika
hållningar till den aktuella frågan gav det en extra krydda till vårt forskningsarbete.
Vårt tillvägagångsätt med arbetet var att vi valde att utföra en kvalitativundersökning. Vi anser att metoden
lämpar sig bäst till vårt arbete. Man får ett bättre samspel och intervjun blir mer levande mellan respondenten
och intervjuaren än t.ex. enkätundersökning. Med intervjuerna ville vi belysa hur pedagoger och rektorer ser för
fördelar och nackdelar med ordningsbetyget. Våra slumpmässigt utvalda grupper av respondenter bestod som
sagt av rektorer och pedagoger som var sju stycken i antalet och alla var verksamma i de centralt belägna
skolorna i Göteborg. Forskningsresultatet visar att både rektorer och pedagoger har en negativ inställning
överlag till ett införande. Båda yrkesgrupperna säger att det måste finnas andra vägar att gå, andra verktyg att ta
till istället för ordningsbetyget. Rektorerna och pedagogerna indikerar på att mer vuxna ska involveras i
skolverksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
persson, daniel
batinic, zan
Keywords
Ordningsbetyg
Rektorer
Pedagoger
Folkpartiet
I
Language
sv