Show simple item record

dc.contributor.authorHolm, Theresesv
dc.contributor.authorBosanac, Natasasv
dc.date.accessioned2011-12-20T10:55:57Z
dc.date.available2011-12-20T10:55:57Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/28212
dc.description.abstractStudien behandlar pedagogisk dokumentation som verktyg i förskolan. Vi har då valt att utgå ifrån den reviderande läroplanen för förskolan som framhåller betydelsen av kontinuerlig och systematisk dokumentation för kvalitetssäkring av verksamheten. Syftet är att bidra till en fördjupad kunskap om hur pedagoger kan arbeta med dokumentation för att förbättra verksamhetens kvalité. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning där vi intervjuat fem verksamma pedagoger för att ta reda på deras uppfattningar om pedagogisk dokumentation som ett arbetsverktyg och vidare hur de omsätter dessa tankar i praktiken. Vårt resultat visar att förskolans organisation i mycket påverkar kvalitén, vilket pedagoger i liten utsträckning kan påverka. Vi menar dock att pedagoger bör vara medvetna om detta för att kunna göra det bästa utifrån de förutsättningar de har. När det gäller verksamhetens innehåll och genomförande är pedagogisk dokumentation inte bara användbart utan dessutom ett nödvändigt redskap för att kunna förbättra förskolans kvalitet. Utifrån detta framhåller vi i våra slutsatser tre specifika områden som är betydelsefulla att fokusera på, barns utveckling och lärande, pedagogers lärande och förhållningsätt samt samverkan med föräldrar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectpedagogisk dokumentationsv
dc.subjectkvalitésv
dc.subjectförskolasv
dc.title”Gör vi det vi tror vi gör, ser vi det vi tror vi ser?” – en kvalitativ studie om dokumentation som verktyg i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record