Show simple item record

dc.contributor.authorAndrén, Monica
dc.date.accessioned2011-09-19T13:36:00Z
dc.date.available2011-09-19T13:36:00Z
dc.date.issued2011-09-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26881
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att synliggöra lärandet och de formativa aspekter som sker kring arbetet med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen i grundskolan tidiga år på några skolor. Vilka skillnader och likheter som finns i samtalen och i dokumentationen. Studien vill också undersöka hur det formativa arbetet med IUP med skriftliga omdömen set ut för elever i behov av särskilt stöd. Teori: Studiens ansats tar sin utgångspunkt i Meads sociologiska teori, symbolisk interaktionism, om hur vi människor blir till i möten med andra människor, genom att vi ser oss själva genom andra. För att studera lärandet kopplas ansatsen till det socio¬kulturella perspektivet där lärande ses som en språkliga och sociala interaktion mellan människor. Det är alltså samspelet, den språkliga och sociala interaktionen kring arbetet med IUP med skriftliga omdömen och hur det bidrar till utveckling och lärande för elever och lärare som är utgångspunkt för studien. Metod: En abduktiv metod med reflexiv tolkning (Alvesson och Sköldberg, 2009) har använts vid genomförandet av studien. Det empiriska materialet består av fokusgruppintervjuer med fyra arbetslag samt en individuell intervju, 28 individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen och en enkätstudie bland lärarna. De individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdömen har textgranskats med en innehållsanalys. De olika delstudierna har därefter via reflexiv tolkning analyserats. Resultat: Det finns formativa aspekter i arbetslagens samtal och i deras dokumentation av IUP med skriftliga omdömen. Skillnader finns i de olika skolorna och arbetslagens arbete och likheter finns i varje arbetslags samtal och dokumentation i arbetet med IUP med skriftliga omdömen. I de arbetslag där samtalen handlade om lärandeprocessen och inte bara resultat och det formella görandet med IUP är de skriftliga dokumenten inriktade på att beskriva vilka kunskaper eleverna har och att formulera mål som beskriver vilka kunskaper och förmågor eleverna bör utveckla. I dessa arbetslag beskrivs elevernas kunskaper mer med hjälp av lärandeteorier och ämnesspecifika didaktiska kunskaper i de skriftliga omdömena. För elever i behov av särskilt stöd är bilden samstämmig med övriga elever i arbetslagen. Intentionerna att arbetet med IUP med skriftliga omdömen skulle ge möjlighet att tidigare upptäcka och ge stöd till elever i behov av särskilt stöd tycks ännu inte slagit igenom då de flesta lärarna inte uppmärksammar det som ett av syftena med IUP - arbetet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSpecialpedagogiska programmetsv
dc.relation.ispartofseriesVT11-IPS-08 SPP600sv
dc.subjectindividuella utvecklingsplanersv
dc.subjectformativ bedömningsv
dc.subjectskriftliga omdömensv
dc.subjectmotivationsv
dc.titleLärande med IUP. Formativa aspekter i lärares arbete med den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record