Lagercentralisering inom distributionslogistik - Hur påverkas transportutförandet?
Abstract
Godstransporter är nödvändiga för att underhålla industri, näringsliv och
konsumtion, och för att samhället ska fungera är det således viktigt med
effektiva logistiklösningar. En genomgående trend bland företag är att
centralisera sina lagerstrukturer. Ett distributionssystem kan vara uppbyggt på
flera olika sätt och bestå av olika terminaler och länkar. Genom att reducera
antalet lagringspunkter till ett centralt lager kan strukturen förändras Att
minska antalet lager kan leda till stordriftsfördelar och sänkta
marginalkostnader per lagerbehandlad enhet. Om en lagercentralisering, genom
höjningar av fyllnadsgrader, utnyttjas effektivt kan antalet utförda
fordonskilometer sänkas. Resultatet kan dock bli det motsatta: en ökning av
antalet utförda fordonskilometer. En ökning av antalet fordonskilometer är inte
eftersträvansvärt då det förstärker de negativa effekter som godstransporter
bidrar med.
Studiens syfte är att undersöka och analysera hur transportutförandet påverkas
av en lagercentralisering. För att analysera detta har fyra hypoteser utformats.
Den första hypotesen säger att en centralisering av lagerverksamheterna
kommer att innebära en ökning av antalet utförda fordonskilometer när
godsvolymerna ökar. Den andra säger att antalet utförda tonkilometer kommer
att öka. Den tredje menar att fordonens genomsnittliga fyllnadsgrader kommer
att öka. Den fjärde säger att antalet utnyttjade fordon kommer att minska.
Ett distributionssystem kan vara uppbyggt på flera olika sätt och bestå av olika
terminaler och länkar. Genom att reducera antalet lagringspunkter till ett
centralt lager kan strukturen förändras.
Genom att utgå från ett hypotetiskt transportnätverk, med fem olika
godsvolymnivåer, kommer studien att behandla ett före‐ och efterscenario.
Förescenariot utgörs av ett decentraliserat upplägg, med tre depåer, och ett
efterscenario med en centralisera depå. Studiens hypotetiska aktör hämtar upp
gods från tio avsändare, terminalbehandlar godset och levererar det till tio
mottagare. För att genomföra detta används en manuell ruttplaneringsmetod:
Clarke och Wrights besparingsmodell.
Besparingsmodellen, som applicerats i den här studien, utgår från en
startlösning med direkttransporter. Genom att optimera detta upplägg uppnås
stora fördelar. Ett positivt resultat uppnås även när den decentraliserade
strukturen centraliseras. Studiens resultat tyder på att en centralisering innebär
positiva resultat vid nästan samtliga godsvolymer.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-09-15Author
Liljesson, Christoffer
Dahlkvist, Henrik
Series/Report no.
Logistik
10/11:25
Language
swe