Show simple item record

dc.contributor.authorJamal, Zainabsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:27:39Z
dc.date.available2011-06-30T16:27:39Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26138
dc.description.abstractBakgrund: Jag har alltid haft intresse för barnsspråkutveckling och eftersom jag själv är tvåspråkig ”vuxen” tyckte jag att det borde vara intressant att undersöka hur språkutveckling sker hos tvåspråkiga barn. Även hur de barnen klarar av att prata två språk samtidigt och vilka svårigheter som kan förekomma. Syftet: Syftet med min studie är att undersöka hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn (arabisk talande barn) vilken syn har de på tvåspråkighet och även vilka metoder de använder för barns språkutveckling. Även hur arbetar modersmål pedagogen med tvåspråkiga barn och vilka metoder använder hon. Föräldrarnas syn på tvåspråkighet och hur hjälpa de deras barns språkutveckling. Metod och material: Jag har använt mig av kvalitativ intervju i min undersökning. Jag har intervjuat totalt sju pedagoger och sex föräldrar i två olika förskolor. Jag spelade in en del av intervjuerna och antecknade en del intervjuer (eftersom en del föräldrar inte kände sig trygga med röstinspelning). Efter informationssamlingen har jag transkriberat alla intervjuer. Jag har fått mitt resultat både från informanternas svar, litteratur samt tidigare forskning/teorier. Resultat: Jag har fått en hel del kunskaper och en klar bild när det gäller metoder som är lämpliga för språkutvecklingen hos två språkiga barn, vilka svårigheter de kan möta samt hur man som pedagog ska stödja språkutvecklingen så att barnen kan känna sig trygga. Sist kom jag fram till att samarbetet mellan hemmet, pedagoger och modersmål pedagogen är oerhört viktigt för barns inlärning. Modersmålsundervisning har även stort betydelse för barns utveckling i både hemspråket och svenska språket. Som pedagog måste man vara kreativ och har lust att lära.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTvåspråkighetsv
dc.subjectmodersmålsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectkultursv
dc.titleTvåspråkiga barn i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record