• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förebygga, hantera, hjälpa, stoppa

Abstract
Syftet med vår undersökning har varit att studera medvetenheten om, och arbetet med, konflikthantering i gymnasieskolor. Våra frågeställningar har handlat om vilken medvetenhet som finns om konflikter och konflikthantering i skolan och hur konflikthantering praktiskt går till i skolan. För att genomföra vår undersökning har vi intervjuat fyra lärare och fyra rektorer på fyra större gymnasieskolor. Varje intervju tog i genomsnitt 30 minuter. Vi har utgått ifrån en konflikthanteringsmodell som är utformad av Richard Cohen (005). Modellen är i form av en pyramid och är vad Cohen kallar ” det ideala systemet för konflikthantering” (vår översättning från engelskan). Vi har fått information till vår undersökning genom att intervjua lärare och rektorer i skolorna och dessutom läst litteratur där pedagoger och forskare pratar om konflikthantering. Vi har lärt oss mycket om konflikter och konflikthantering, kunskaper vi tror kommer att vara oss till nytta i vårt arbete som lärare. Efter att vi har genomfört vår undersökning har vi kommit till slutsatsen att en mer medveten hantering av konflikter på skolorna skulle kunna förbättra skolklimatet och förbereda eleverna för deras framtida yrkesliv och plats i samhället. Även om vi funnit att det finns en viss medvetenhet hos rektorer och lärare om konflikter och konflikthantering, skulle man kunna komma längre genom att verkligen utnyttja potentialen i konstruktiv konflikthantering. Detta skulle man kunna uppnå genom att införa konflikthantering i lärarutbildningen, samt arbeta medvetet på skolorna med konflikthantering på de olika nivåerna i Cohens pyramid.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26108
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26108_1.pdf (213.5Kb)
Date
2011
Author
Lundwall, Kristina
Stööp, Eva
Keywords
Konflikt
konflikthantering
konfliktpyramid
medv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV