Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Linasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:25:34Z
dc.date.available2011-06-30T16:25:34Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26084
dc.description.abstractUppsatsen behandlar området verbala kommunikationssvårigheter i förskolan. Fokuset ligger på att observera hur tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) används i förskolan och skapa en förståelse för hur barn med kommunikationssvårigheter uppfattar sin vardag. Uppsatsen behandlar i teoridelen även barnets språkutveckling och vilka svårigheter som kan uppkomma då utvecklingen inte fortskrider som den borde. I avsnittet om tidigare forskning presenterar jag aktuell forskning om barnet som språksökande individ, barnets språkutveckling och en beskrivning om tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Som metod har jag använt mig av observation och har valt rollen som fullständig observatör. Utifrån den observationsstudie som genomförts kan jag visa på hur tecken som alternativ och kompletterande kommunikation används samt vilka svårigheter möjligheter pedagogerna möter. Slutsatsen av studien visar för- och nackdelar i användningen av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation samt att barn med kommunikationssvårigheter har svårigheter med samspelet med andra människor.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpråksvårighetersv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectbarn i behov av ssv
dc.titleSpråksvårigheter i förskolan - En observationsstudie om arbetet med TAKK och barns språksvårigheter i förskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record