Värdegrundsarbete med hjälp av barnlitteratur
Abstract
Syfte och frågeställning
Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger i förskolan anser att man kan använda barnlitteratur
som verktyg för värdegrundsarbetet i förskolan. Vårt syfte mynnar ut i följande frågeställningar: Hur
uppger pedagoger i förskolan att de tolkar värdegrunden? Hur uppger pedagoger i förskolan att de
arbetar med värdegrunden? På vilket sätt uppger pedagoger i förskolan att barnlitteratur skulle kunna
användas i arbetet med värdegrunden?
Metod
Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer med semistrukturerad karaktär. Vi har intervjuat sju
pedagoger på fyra olika förskolor i västra Sverige. Samtliga förskolor arbetar tematiskt med sagan.
Resultat
Pedagogerna uppger att man kan använda barnlitteratur i arbetet med värdegrunden. De menar att
bokens huvudperson är ett viktigt redskap i arbetet med värdegrunden och att man med hjälp av den
kan gå utanför bokens ramar. Gestaltning och dockteater är exempel på arbetssätt som pedagogerna
lyfter fram.
Relevans för läraryrket
Värdegrunden utgör en stor del av Lpfö 98 som förskolans verksamhet skall vila på. Det är
pedagogernas skyldighet att implementera värdegrunden i verksamheten och det är därför viktigt att
man som pedagog har redskap för hur det arbetet kan gå till.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Lenhall, Rosi
Abrahamsson, Elin
Language
sv