Vilka mål? Hur slöjdlärare presenterar de nationella målen i sin undervisning och vad eleverna uppfattar
Abstract
Syftet med uppsatsen är att uppmärksamma hur några slöjdlärare arbetar för att synliggöra de nationella
kursplansmålen för sina elever. Uppsatsens frågeställningar lyder: Hur presenterar läraren de nationella målen i
undervisningen? Vilken bild har eleverna, känner de till de nationella målen? Hur relaterar lokala mål till
nationella mål?
I uppsatsen belyses forskning kring vikten av att elever har kännedom om undervisningens syfte och rapporter
om att skolan brister i att förmedla mål. Uppsatsen bygger på samtalsintervjuer med lärare och elever där de
själva ger sin bild av hur det ser ut i deras vardag. Lärarna i undersökningen arbetar på olika sätt med olika stor
framgång. De uttryckar att det är viktigt att medvetandegöra eleverna på undervisningens mål men praktiserar
det i realiteten i olika stor utsträckning. Den lärare som arbetar minst med mål har också minst intresserade
elever medan den lärare som har mest klart för sig vad som behöver göras också har de elever som kräver att få
veta mest om målens innebörd. Slöjdens låga status som skolämne framkommer i intervjusvaren vilket stämmer
väl överens med andra undersökningar som redovisas. Osäkerhet om vad slöjdämnet syftar till att utveckla bidrar
till ämnets låga status. Om slöjdlärare blir bättre på att synliggöra ämnets fördelar skulle förståelsen för ämnet
öka.
Förhoppningsvis leder läsningen till ökad motivation för lärare att fortsätta utveckla sitt dagliga arbete.
Uppsatsen behandlar slöjdlärare men är högst relevant även för lärare inom andra ämnen. Att få eleverna att inse
vitsen med arbetet är positivt för alla. Samtliga intervjuer bidrar inte med odelat framgångsrika metoder för att
synliggöra kursplanens nationella mål. Ambitionen med uppsatsen är dock inte att beskriva hur illa ställt det är
inom svensk skola. Grundidén med uppsatsen var istället att sätta det positiva och inspirerande i fokus.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Falk, Lovisa
Keywords
Nationella mål
slöjdundervisning
arbetssätt
kom
Language
sv