Läs- och skrivundervisning i skolan – att rusta för livet
Abstract
Syfte
Syftet med den här studien var att undersöka vilka olika metoder pedagoger använder i sin läs- och skrivundervisning
samt att analysera deras uppfattningar och erfarenheter av dessa metoder.
Frågeställningar
Vi har utgått från två frågeställningar: Vilka metoder använder pedagoger i sitt arbete med läs- och skrivutveckling?
Varför har de valt dessa metoder?
Metod
Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer för att med pedagogernas egna ord få svar på våra frågeställningar. Då
vår studie handlar om den första läs- och skrivundervisningen valde vi att intervjua pedagoger som arbetar i de tidiga
skolåren.
Resultat
Våra resultat visar att pedagogerna kombinerar olika metoder för att på så sätt möta varje elevs olika förutsättningar och
behov. Att utgå från eleverna var något pedagogerna i studien har gemensamt trots att de arbetar på olika sätt och på
olika skolor. Genom att variera sina arbetssätt anser pedagogerna att undervisningen blir lustfylld, både för eleverna och
dem själva. Vi anser att vår studie har stor relevans för läraryrket. Vi har fördjupat våra kunskaper genom att ta del av
pedagogernas erfarenheter och kopplat dem till tidigare forskning och teorier. Därigenom har vi fått en tydligare
koppling mellan teori och praktik samt en ökad förståelse för lärarens betydelse för elevernas läs- och skrivutveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Agardh, Caroline
Mathiassen, Lene
Keywords
Arbetssätt och metoder
läsning
läs- och skrivinl
Language
sv