dc.contributor.author | Bengtsson, Anna | sv |
dc.contributor.author | Matematik, Skapande verksamhet för tidigare åldrar | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:22:56Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:22:56Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26018 | |
dc.description.abstract | SAMMANFATTNING:
Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringars
matematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jag
mig frågorna: Hur ska Sverige vända den sjunkande trenden inom ämnet matematik? Vad
behövs, är det andra undervisningsformer eller didaktiska medel som behövs?
Syftet med denna uppsats är att diskutera varför det är viktigt med matematik redan i
förskolan, och hur man som pedagog kan arbeta med att synliggöra matematiken för barnen.
Uppsatsen resonerar också kring syftet med de didaktiska verktyg som jag har tillverkat i den
gestaltande delen av examensarbetet. Mina frågeställningar har sin utgångspunkt i Lpfö 98 där
det står att förskolan ska verka för att barnen utvecklar sina förmågor i matematik i
meningsfulla sammanhang:
1. Varför är det viktigt med matematik för yngre barn?
. Hur ska vi pedagoger uppfylla Lpfö 98:s mål i matematik?
3. Vad har didaktiska verktyg för matematik för syfte?
Jag har valt en kvalitativ metod med hermeneutisk grund för att bäst diskutera mina
frågeställningar. Materialet består av de didaktiska verktyg som jag har tillverkat och litteratur
av forskare, författare och pedagoger som behandlar matematik för små barn och lärande i
förskolan.
Resultatet visar att matematik för yngre barn är viktigt eftersom matematik är något vi alla
använder oss av i vardagen och förskolan är en plats med stora möjligheter för att en lekfull
matematikundervisning ska växa fram. Jag har funnit två sätt att arbeta med matematik i
förskolan, dels styrda planerade aktiviteter och dels att synliggöra och uppmärksamma
matematiken i barnens lek och vardag. Resultatet redogör också för vilka teorier om
matematik små barns matematikinlärning som går att koppla ihop med de didaktiska verktyg
som jag har tillverkat. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Matematik | sv |
dc.subject | förskolan | sv |
dc.subject | lpfö 98 | sv |
dc.subject | didaktiska verktyg, | sv |
dc.title | MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |