Gymnasieungdomars uppfattningar om Street Art – en grund för att jobba med Street Art i bildundervisningen
Abstract
Sammanfattning
I detta arbete om Street Art och bildundervisning har jag velat undersöka förutsättningarna för att
jobba med Street Art i undervisningen. Som blivande lärare i bild- och formgivning, väcktes min
nyfikenhet på ämnet då jag insåg att det med största sannolikhet är ett förbisett område i
bildundervisningen. Följaktligen blev jag nyfiken på vad eleverna, gymnasieungdomar, kunde ha för
uppfattning om fenomenet och vad studiet av Street Art kan ha att tillföra bildundervisningen. Jag har
försökt undersöka om det kan anses vara värdefullt eller t.o.m. en ”bonus” att studera Street Art, dels
från skolans och dels från elevernas synvinkel. För att få ett litet perspektiv på var gymnasieungdomar
kan befinna sig i sina tankar om detta ämne valde jag att göra en kvalitativ, explorativ
enkätundersökning .
Street Art befinner sig i ett gränsland mellan konst, protest och samhällskritik. Det finns många former
och uttryck av Street Art och det finns ingen helt enkel definition av begreppet. Det är kort och gott
uttryckt – gatukonst. Mer om detta längre fram i arbetet.
Eftersom Street Art många gånger innehåller starka visuella budskap som alltmer utförs av skickliga
konstnärer (varav vissa lyckats att ta klivet ut på den internationella konstscenen), finns i det en
särskild poäng med att studera den: det är kontroversiellt och aktuellt, det är ungt, det ifrågasätter och
har även flera estetiska kvaliteter. Detta är bidragande orsaker till att jag velat undersöka begreppet lite
närmare.
Utifrån resultatet av undersökningen och styrdokumentsgranskningen, resonerar jag i slutkapitlet kring
Street Art i bildundervisningen. De uppfattningar som kom fram i enkätundersökningen visade på att
det finns både nyfikenhet och många frågor om ämnet, en bra kombination som förutsättning för
lärande. I granskningen av styrdokumenten blev det klart vilken stor roll kommunikation har, och ska
ha, i bildämnet idag. Där finns en roll som Street Art kan fylla när det bl.a. gäller att jobba för att
utveckla elevens förmåga att tolka ett budskap. Studiet av Street Art kan dessutom uppfylla båda
skolans övergripande uppdrag: demokrati- och kunskapsuppdraget. Vilket för mig känns som
meningsfull undervisning – och lite som att ”slå två flugor i en smäll”: att utforska
demokratibegreppet samtidigt som man bedriver bildundervisning
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Rundquist, Ann
Keywords
Street Art
gatukonst
offentliga rummet,
Language
sv